Jak zrobić profesjonalny portret?

Portret stanowi jedną z najciekawszych, a zarazem najbardziej rozbudowanych form fotografii, a to ze względu na fakt, że brak tu ściśle określonych ram. Głównym tematem tego typu zdjęcia jest człowiek, lecz niezwykle szeroki zakres tego tematu w wielu przypadkach sprawia, że fotografia portretowa bywa utożsamiana z fotografią okolicznościową czy reportażem.

Portret – co to takiego?

Portret fotograficzny zdefiniować można jako obraz, który okazuje wygląd zewnętrzny osoby, a niekiedy także pewne cechy jej osobowości. Najpopularniejsze formy to pokazanie samej głowy czy popiersia, lecz spotkać można się również ze zdjęciami, na których widoczna jest połowa postaci czy jej całość. Jako że brak ścisłych założeń odnośnie tego, co można nazwać portretem, do kategorii tej zalicza się niemalże każde zdjęcie przedstawiające jedną lub kilka osób. Warto tu również wspomnieć o tym, że profesjonalny portret nie musi być zdjęciem pozowanym – w niektórych przypadkach zaprezentowanie postaci w trakcie wykonywania przez nią codziennych czynności może w lepszym stopniu ukazać jej cechy charakterystyczne niż dokładnie zaplanowana fotografia.

Odpowiedni sprzęt

Często można spotkać się ze stwierdzeniem, że do robienia profesjonalnych portretów najlepiej sprawdzi się ogniskowa z zakresu od 85 do 135 milimetrów. Jest ono jednak tylko po części prawdziwe. Powodem, dla którego większość fotografów korzysta z ogniskowej powyżej 85 milimetrów jest fakt, że odległość od fotografowanego obiektu ma znaczący wpływ na zniekształcenie obrazu. Gdy fotografujemy twarz obiektywem szerokokątnym, konieczne jest podejście bliżej, co sprawia, że dochodzi do przerysowania perspektywy. W efekcie tego, uszy stają się znacznie mniejsze, a nos – większy niż w rzeczywistości. Większa ogniskowa znacząco spłaszcza obraz, dzięki czemu możliwe jest zachowanie prawidłowych proporcji twarzy. Jeżeli jest ona jednak za duża, fotografia traci swoją dynamikę i plastykę.

Kolejną ważną kwestią, którą należy wziąć pod uwagę przy wyborze obiektywu przeznaczonego do robienia profesjonalnych portretów jest jego światłosiła. Zastosowanie obiektywu wyposażonego w duży otwór przesłony sprawi, że w łatwy sposób przyciągniemy uwagę oglądającego do osoby uwiecznionej na zdjęciu poprzez oddzielenie jej od rozpraszającego tła.

Oświetlenie                    

Gdy jest ono odpowiednio dobrane, możemy nie tylko sprawić, by twarz była dobrze widoczna, lecz również nadać jej pożądanych cech. Inne wykorzystuje się do wykonywania profesjonalnych portretów kobiet, inne – mężczyzn. W pierwszym przypadku znacznie lepiej sprawdzi się rozproszone, miękkie światło. W drugim – silne, ukierunkowane.

Równie ważną rolę odgrywa kąt padania światła oraz fakt, czy jest ono naturalne czy sztuczne. Zdjęcia, na których poza postacią ukazane jest również jej otoczenie, ze względów praktycznych często wykonuje się przy świetle zastanym. Jeżeli zależy nam na uwydatnieniu niektórych elementów, lepszym rozwiązaniem będzie oświetlenie sztuczne. W przypadku sesji pozastudyjnej posłużyć możemy się na przykład lampą błyskową umieszczoną na aparacie czy wyzwalaną radiowo. Błysk lampy kieruje się wówczas na sufit czy przeciwległą ścianę. Jesteśmy wówczas w stanie uzyskać światło, które będzie obejmować większość pomieszczenia. Zamiast tego oświetlać możemy także jedyni niektóre obiekty tak, by nie skupiać uwagi na mało istotnych szczegółach.

Decydując się na bezpośrednie oświetlenie postaci, światło należy kierować od góry pod kątem 45 stopni lub ukośnie od boku. To doskonałe rozwiązanie szczególnie wówczas, gdy dysponujemy tylko jedną lampą. Stosując większą ich ilość, zyskujemy możliwość oświetlenia postaci z kilku stron równocześnie. Ważne jest unikanie światła padającego z dołu – efekt przez nie wywołany jest niezwykle niekorzystny i może w łatwy sposób zepsuć dane ujęcie. Szczegółowe informacje na temat profesjonalnych portretów znaleźć można pod adresem: http://portret24.pl/profesjonalne-portrety-2/.

Materiał partnera zewnętrznego

Komentarze (0)

marketingbusiness.pl

Witamy na marketingbusiness.pl! Sprawdź nasze publikacje i dowiedz się więcej na temat marketingu / HR czy technologii, sprawdź także najnowsze wiadomości oraz sytuacje na rynkach, a także dowiedz się jak lepiej poprowadzić swoją firmę i karierę. Zapraszamy!

innowacja@marketingbusiness.pl

Galeria