Identyfikacja wizualna to jeden z podstawowych elementów składających się na wizerunek firmy lub marki. Buduje ona jej tożsamość oraz bezpośrednio warunkuje poziom rozpoznawalności wśród klientów i odbiorców usług. Identyfikacja wizualna firmy składa się nie tylko z logo, ale także wszystkich pozostałych elementów wizualnych, którymi każda marka posługuje się na co dzień. Czym właściwie jest identyfikacja wizualna oraz jak ją świadomie budować z korzyścią dla firmy?
Czym jest identyfikacja wizualna?
Pod pojęciem identyfikacji wizualnej (z ang. Corporate Identity lub Visual Identity) kryje się narzędzie pozwalające na kreowanie pożądanego wizerunku marki na rynku. Identyfikacja wizualna to bardzo szerokie pojęcie, które odnosi się od ogółu symboli, znaków wizualnych i zachowań stosowanych przez firmę. Ich celem jest uzyskanie charakterystycznej, rozpoznawalnej i unikalnej identyfikacji rynkowej, która będzie wzbudzała w odbiorcach wyłącznie pozytywne, z góry założone skojarzenia.
Tak stworzona identyfikacja wizualna jest skutecznym sposobem na budowanie zaufania do marki i prowadzonej przez nią profesjonalnej działalności. Nie bez powodu identyfikacja wizualna jest uznawana za kluczowy czynnik wpływający na pozycję marki na rynku. Pozwala bowiem konsumentom w prosty i szybki sposób odróżnić markę od innych prowadzących zbliżoną działalność oraz budować jej przewagę konkurencyjną. Ze względu na ogromną rolę, jaką pełni identyfikacja wizualna firma powinna powierzyć jej stworzenie profesjonalistom specjalizującym się właśnie w tej dziedzinie.
Skuteczna identyfikacja wizualna firma we właściwym kształcie
Proces budowania identyfikacji wizualnej jest długi i skomplikowany. Nic więc dziwnego, że zdecydowana większość przedsiębiorstw decyduje się na jego zrealizowanie za pośrednictwem zewnętrznej firmy. Podmiotem, którego główną specjalizacją jest identyfikacja wizualna jest nikt inny, jak agencja brandingowa. To właśnie z jej usług najczęściej korzystają firmy, które dążą do stworzenia spójnego i kompletnego systemu identyfikacji wizualnej. Proces jego budowania zazwyczaj rozpoczyna się od zaprojektowania logo, który jest najbardziej rozpoznawalnym elementem identyfikacji wizualnej.
Oprócz logo, elementami identyfikacji wizualnej są także m. in. kolory firmowe, szata graficzna druków reklamowych i gadżetów, wygląd strony internetowej, opakowania produktów, grafiki publikowane w mediach społecznościowych, stroje firmowe i wszystkie inne, widoczne elementy wizualne, które współistnieją z marką. Wszystkie one są natomiast umieszczone w tzw. księdze identyfikacji wizualnej, którą często nazywa się także księgą tożsamości marki.
Kompletna i spójna identyfikacja wizualna to jedna z najlepszych inwestycji, jakie może poczynić firma na dowolnym etapie swojego rozwoju. Jej umiejętne przeprowadzenie pozwala zwiększyć rozpoznawalność marki, wyróżnić ją na tle konkurencyjnych podmiotów oraz pomóc w nawiązaniu długofalowych relacji z klientami. Korzyści, jakie daje prawidłowo zaprojektowana identyfikacja wizualna jest całe mnóstwo i są one odczuwalne w perspektywie długoterminowej.
Artykuł partnera
Komentarze (0)