E-commerce to przyszłość. Założenie sklepu internetowego to krok w dobrą stronę w świecie biznesu i wciąż rozwijających się technologii. Tylko jak to zrobić?
- E-commerce to suma nieustających korzyści
- Jak założyć sklep internetowy? Krok 1: Wybierz platformę e-commerce
- Krok 2: wybierz nazwę i szatę graficzną sklepu
- Krok 3: wstaw produkty i ustaw metody płatności i sposoby wysyłki
- Krok 4: Rozwijaj swój biznes
- Krok 5: zdobywaj wiedzę i dziel się nią sam!
E-commerce to suma nieustających korzyści
Czy warto założyć sklep internetowy? Odpowiedź może być tylko jedna: tak! Dotyczy to zarówno nowych przedsiębiorców, jak i tych, którzy mają swój biznes tradycyjny od wielu lat, a chcą osiągać większe zyski.
Najważniejsze korzyści płynące z e-commerce to:
– dotarcie do klientów poza rynkiem lokalnym: naszych klientów możemy pozyskiwać w całej Polsce!
– niższe koszty działalności, jeżeli zdecydujemy się na przeniesienie biznesu całkowicie do Internetu,
– atrakcyjna forma prezentacji oferty i własnego wizerunku w sieci.
Jak założyć sklep internetowy? Krok 1: Wybierz platformę e-commerce
Co więcej, założenie własnego sklepu internetowego jest bardzo łatwe - nawet dla osób niezbyt orientujących się w sprawach technicznych. Wiele rzeczy bowiem może zostać załatwionych z pomocą platformy e-commerce. Niektóre z nich posiadają bardzo rozbudowane oferty obsługi klienta. To, na którą z nich się zdecydujemy, jest bardzo ważną decyzją.
Platformy e-commerce mogą być zupełnie darmowe lub płatne. Najpopularniejsze z nich to m.in. Shoper, Prestashop, Magento, Woocomerce czy Shoplo. Istnieje kilka typów tych platform, m.in. platformy typu Open-Source (otwarte do modyfikacji) i abonamentowe (czyli takie w których płacimy za sklep gotowy do działania, ale o mniejszych możliwościach modyfikacji). Niektórzy usługodawcy od razu też zapewnią w cenie hosting i domenę strony.
Krok 2: wybierz nazwę i szatę graficzną sklepu
Nazwa domeny i sklepu internetowego, podobnie jak w tradycyjnym biznesie, to bardzo ważny krok - chwytliwe hasło reklamowe przyciągnie więcej klientów. Podobnie jest z szatą graficzną strony, którą można łatwo stworzyć za pomocą udostępnionych przez platformę e-commerce narzędzi. Możemy też to zadanie oczywiście powierzyć grafikowi lub skorzystać z gotowego szablonu. Po stronie właściciela sklepu stoi przede wszystkim pilnowanie, by oferta na stronie była przejrzysta i by łatwo było się poruszać między kategoriami, a także by łatwo było dotrzeć do informacji kontaktowych.
Krok 3: wstaw produkty i ustaw metody płatności i sposoby wysyłki
Gdy stworzyliśmy już pusty szablon strony, pora na stworzenie oferty prezentowanych produktów czy usług. Czynność tę można porównać do wypełniania półek towarami w tradycyjnym sklepie, tyle że w tym przypadku półki są wirtualne. Istnieje też możliwość automatycznego wypełnienia sklepu produktami za pomocą odpowiedniej wtyczki do strony - niektóre narzędzia potrafią nawet automatycznie aktualizować cenę i stan magazynowy.
Ostatnia kwestia to ustalenie metod płatności i sposobów wysyłki, dzięki czemu pierwsi klienci będą mogli zamówić swój towar. Warto elastycznie podejść do tej kwestii - im więcej opcji, tym bardziej atrakcyjny będzie sklep w oczach klientów. Takie podstawowe metody, jak wysyłka za pobraniem, wysyłka kurierem lub do paczkomatu/punktu odbioru, płatność kartą, przelewem czy Blikiem powinny się znaleźć w ofercie sklepu. To też jest moment, w którym należy nawiązać współpracę z firmą kurierską czy Pocztą Polską. Punkt odbioru osobistego to też dobry pomysł - w ten sposób zyskasz możliwość spotkania z klientem twarzą w twarz, co przyczynia się do pozytywnego odbioru Twojej marki.
Krok 4: Rozwijaj swój biznes
Rozpoczęcie biznesu e-commerce i wysyłka pierwszej paczki do klienta to dopiero początek - teraz nadszedł czas na rozwój i nieustanne poszukiwanie metod na dotarcie do większej liczby klientów. Z pewnością w którymś momencie istotne będzie wdrożenie działań SEO - Search Engine Optimalization, czyli różnych czynności, które można wykonać, by zwiększyć swoją obecność w wyszukiwarkach internetowych. Pomogą ci w tym wyspecjalizowane firmy marketingowe. Płatne działania w rodzaju reklam Google Ads też są polecane nawet początkującym przedsiębiorcom internetowym. Warto też nawiązać bliższy kontakt ze swoimi klientami i zaoferować im newsletter lub atrakcyjne rabaty dla stałych klientów.
Krok 5: zdobywaj wiedzę i dziel się nią sam!
Wreszcie istnieje szereg rzeczy, które możesz zrobić za darmo, by promować swój biznes. Jeżeli twoja działalność jest dość niszowa bądź znasz się bardzo dobrze na jakiejś konkretnej dziedzinie - dlaczego nie zacząć pisać na ten temat bloga lub nie podzielić się wiedzą w formie webinaru? Spotkania branżowe to również doskonałe miejsce, by dzielić się wiedzą i równocześnie promować swój biznes. Samemu również warto poświęcić swój czas i nieustannie rozwijać się. Poszukuj wiedzy w obszarze e-commerce, dowiaduj się, jakie są najnowsze trendy i czytaj porady ekspertów o tym, jak zwiększyć swoją sprzedaż w Internecie.
Miejscem, w którym z pewnością znajdziesz solidną dawkę wiedzy, jest blog ekomersiak prowadzony przez Michała Pieprzaka. Oprócz bloga publikuje on czasem w magazynach branżowych i biznesowych, takich jak "Puls Biznesu" czy "Rzeczpospolita". Na swojej stronie autor pokazuje praktyczne rozwiązania, odwołując się do konkretnych przykładów, tzw. case studies. Warto na bieżąco sprawdzać nowe wpisy na jego blogu!
Artykuł sponsorowany
Komentarze (0)