Jaki obiektyw do fotografii produktowej?

Świat fotografii produktowej rządzi się swoimi prawami. Zdjęcia tego typu mają przede wszystkim prezentować walory danego produktu. Aby było to możliwe, konieczne jest odpowiednie kadrowanie i wykorzystanie dobrze dobranego obiektywu. Sprawdź, jaki obiektyw do fotografii produktowej wybrać, aby robić zdjęcia, które przekładają się na zysk!

W czasach boomu e-commerce, profesjonaliści specjalizujący się w fotografii produktowej zdecydowanie nie mogą narzekać na brak zleceń. Każdy sklep internetowy potrzebuje setek czy nawet tysięcy zdjęć, prezentujących produkty z różnych stron. Dodatkowo należy je również promować, do czego zdjęcia są niezbędne. Tekst może przyciągnąć potencjalnego klienta zainteresowanego kupnem, ale to przekaz wizualny ma największe znaczenie. O tym, czy użytkownik odwiedzający sklep zdecyduje się na zakup, w dużej mierze decyduje właśnie zdjęcie.

Rodzaje fotografii produktowych – wszystko, co warto wiedzieć

Fotografia produktowa niejedno ma imię, a każdy rodzaj zdjęć zaliczający się do tej kategorii ma swoją odrębną charakterystykę. Wyróżniamy:

  • packshoty (duchy) – zdjęcia mające prezentować dany produkt w możliwie najklarowniejszy sposób. Wykorzystuje się je w sklepach internetowych. Najczęściej wykonywane są one na białym tle, aby cała uwaga odbiorcy skupiała się na obiekcie.
  • zdjęcia reklamowe – przeznaczone do edytoriali, magazynów, lookbooków, albumów lub na wydruki wielkoformatowe. Wykorzystuje się je również w social mediach, zwłaszcza na Instagramie. Najczęściej wykonuje się je w sesjach z określonym motywem. Zazwyczaj produkty reklamują modele, choć nie jest to regułą. Bardzo istotna jest w ich przypadku kompozycja i aranżacja kadru. Estetyczna oprawa pomaga w przyciągnięciu potencjalnych klientów i kreowaniu pozytywnego wizerunku marki.
  • zdjęcia instruktażowe – specyficzny rodzaj zdjęć produktowych, wykorzystywany najczęściej w branżach RTV/AGD. W ich przypadku najczęściej wykonuje się serię zdjęć z udziałem modela lub modelki (fotografowanych częściowo lub w całości podczas użytkowania produktu). Zdjęcia tego typu mogą zostać wykorzystane w kampaniach, ale też instrukcjach.

 

Jaki obiektyw do fotografii produktowej wybrać?

Niestety, nie ma jednego magicznego obiektywu, który sprawdzi się do wszystkiego rodzaju zdjęć. Jeśli planujesz związać się z tą dziedziną fotografii, najprawdopodobniej będziesz musiał zainwestować w kilka różnych obiektywów. Jaki obiektyw do zdjęć produktowych warto mieć pod ręką?

  • Obiektyw standardowy z ogniskową 50 mm

Przydatny do zdjęć w średnich planach, portretów z produktem w roli głównej. Szukaj sprzętu, który gwarantuje dobre ostrzenie. Taki model znajduje się w ofercie popularnych producentów, jak m.in. Canon i Nikon. Uniwersalny obiektyw rozpoznasz po parametrach 50 mm f/1.8. W sesjach zdjęciowych na potrzeby reklam z pewnością nie raz ci się przyda.

  • Teleobiektyw ze zmienną ogniskową 60-100 mm

Przydatny przy makrofotografii. Jeśli fotografujesz małe przedmioty, sprawdzi się idealnie. Umożliwi uchwycenie detali niewielkich produktów bez nadmiernego zbliżania się do nich, co może skutkować rzutowaniem cienia aparatu na kadr. Warto wybrać jasny obiektyw, aby móc osiągnąć głębię ostrości nawet przy fotografowaniu z bliska.

Gdy szukasz sprzętu do fotografii produktowej, szukaj modelu o niskiej aberracji chromatycznej, dzięki czemu odwzorowanie wyglądu fotografowanego produktu będzie jak najwierniejsze. Przykładem takiego sprzętu jest uniwersalny obiektyw zmiennoogniskowy Canon 18-135 mm f/3.5-5.6.

Trzeba pamiętać, że w zdjęciach projektowych liczą się detale – faktury, niuanse odcieni. Wybierając obiektyw do zdjęć produktowych, trzeba mieć to na uwadze. Zasadniczo, stała ogniskowa gwarantuje lepszą jakość zdjęć, dlatego dobrze mieć w swoim wyposażeniu choć jeden obiektyw z tej kategorii.

 

Jak robić dobre zdjęcia produktowe?

Nie ma jednej sprawdzonej recepty – wszystko zależy od tego, jakie będzie zastosowanie zdjęcia.

  • Packshoty – na co zwrócić uwagę?

Przy tzw. duchach liczy się tylko produkt, który jest jedynym bohaterem kadru. Aby dobrze go wyeksponować, niezbędne jest równomierne oświetlenie. Do osiągnięcia takiego efektu przydadzą się lampy błyskowe lub ciągłe. Jeśli planujesz rozwój w branży produktowej, warto zainwestować w rozmiękczający i rozpraszający światło softbox. Packshoty wymagają również zastosowania płytkiej głębi ostrości, aby uzyskać wyraźne zdjęcie produktu bez żadnego rozmycia. Przy tym nie ma w tym przypadku potrzeby używania obiektywu zmiennoogniskowego, jeśli poszczególne produkty są tego samego rozmiaru i fotografujesz je z tej samej odległości. W przeciwnym wypadku warto zainwestować w obiektyw wyposażony w zoom.

Gdy fotografujesz obiekty niewielkich rozmiarów zwróć uwagę czy aparat odpowiednio łapie ostrość. Wybieraj obiektywy z jak najmniejszą dystorsją, czyli takie, które minimalizują błędy odwzorowania przez soczewkę. Jeśli fotografujesz małe obiekty, zdjęcia rób sprzętem oznaczonym jako „macro”, którym zrobisz ostre ujęcia z niewielkiej odległości.

Do takiej fotografii nadaje się obiektyw, który zapewnia ostry pierwszy kadr przy możliwości rozmycia tła, taki jak średni teleobiektyw Canon 85 mm, f/1.8.

  • Zdjęcia reklamowe – tradycyjne czy nowoczesne?

Zdjęcia reklamowe gwarantują znacznie większe możliwości w kwestii twórczych pomysłów. Oczywiście, możliwość eksperymentowania zależy w dużej mierze od nastawienia klienta. Niektórzy lubią eksperymenty, chętnie przystając na przykład na obróbkę zdjęć z wykorzystaniem wygenerowanych w programach graficznych modeli 3d. Inni z kolei preferują bardziej tradycyjne aranżacje.

Niewątpliwie jednak, wykonując fotografie produktowe do celów reklamowych, należy zadbać o właściwą aranżację kadru. Nie powinien być on przepełniony, aby produkt nie zginął w gąszczu szczegółów. Jednocześnie, nie powinno zabraknąć w nim ciekawych tekstur i dekoracyjnych elementów.

W przeciwieństwie do packshotów, przy fotografiach reklamowych można, a nawet warto, eksperymentować ze światłem naturalnym. Cienie i tańczące światła mogą dodać zdjęciom dodatkowego uroku. Szczególnie ciekawie wyglądają refleksy wody czy cienie rzucane przez rośliny.

Idealny obiektyw do fotografii produktowej nie istnieje – wszystko zależy od celu, w jakim ma być wykorzystane zdjęcie oraz ogólnej koncepcji sesji. Wybierz odpowiednie obiektywy na podstawie naszych wskazówek i uzupełnij swój fotograficzny arsenał o lampy błyskowe i softboxy, a z pewnością uzyskasz satysfakcjonujący efekt. Ponadto warto też zaopatrzyć się od razu w niezbędne akcesoria do aparatu oraz nośniki danych. Z pewnością więcej pamięci w aparacie przyda się!

Artykuł partnera

Komentarze (0)

marketingbusiness.pl

Witamy na marketingbusiness.pl! Sprawdź nasze publikacje i dowiedz się więcej na temat marketingu / HR czy technologii, sprawdź także najnowsze wiadomości oraz sytuacje na rynkach, a także dowiedz się jak lepiej poprowadzić swoją firmę i karierę. Zapraszamy!

innowacja@marketingbusiness.pl

Galeria