Employer Branding – jak do niego podejść?

Nie od dziś wiadomo, że działania marketingowe prowadzone przez firmę z jakiejkolwiek branży zawsze muszą być skierowane ściśle do określonej grupy odbiorców i przy pełnym uwzględnieniu jej charakteru czy ewentualnych wymagań. Osoby należące do poszczególnych pokoleń mogą bowiem patrzeć na niektóre kwestie w zupełnie inny sposób, warto zatem zrobić wszystko, aby skutecznie do nich dotrzeć. Z tego też powstało wiele różnych odmian marketingu – głównym tego powodem jest właśnie chęć dostosowania się do wybranych grup odbiorców.

Jednym ze sposobów na reklamowanie się jest tak zwany employer branding. Specjaliści uważają, że powinien on być skierowany głównie do osób młodych, urodzonych mniej więcej w latach 1980–1995, określanych obecnie mianem pokolenia Y. Co ciekawe, nie chodzi w nim o pozyskanie dla swojej firmy nowych klientów, a dobrych pracowników. Warunki na rynku pracy zmieniają się bardzo dynamicznie – jest to szczególnie dobrze widoczne właśnie w krajach takich, jak Polska.

Przez bardzo długi czas pokutował u nas swego rodzaju mit mówiący, że potencjalny pracownik ma dosłownie błagać pracodawcę o zatrudnienie, i osoba taka jest całkowicie zdana na łaskę lub niełaskę firmy. Obecnie jednak coraz częściej można zaobserwować nieco inne trendy. To firmy zaczynają coraz bardziej starać się o przyciągnięcie do siebie dobrych specjalistów i sumiennych pracowników. Również w tym kierunku potrzebne są odpowiednie działania marketingowe których głównym celem ma być pokazanie, że nasza firma jest godnym zaufania partnerem i miejscem, które zapewnia dobre warunki do pracy i rozwoju zawodowego. Właśnie w tym celu powstał employer branding.

Wspomniane wyżej pokolenie Y jest pod wieloma względami bardzo specyficzne. Ludzie w tym wieku wychowywali się bowiem i dojrzewali w czasach ogromnych zmian i pojawiania się nowych nurtów w różnych dziedzinach. Dostęp do informacji i komunikacji właściwie z całym światem stał się tak łatwy, jak jeszcze nigdy wcześniej w historii. Przedstawiciele tego pokolenia z jednej strony stale marzą o dobrym statusie materialnym – wszyscy chcemy jak najszybciej zostać milionerami, cieszyć się życiem w dostatku i nie zwracać uwagi na nic innego. Bardzo zwracamy również uwagę na to, jak postrzegają nas inni. Mocno pociąga nas moda, przez co niekiedy płacimy krocie za produkty których właściwie nawet nie potrzebujemy – tylko po to, abyśmy nie zostali źle ocenieni przez społeczeństwo. Jednocześnie jesteśmy pokoleniem wielu idei, które stale nas porywają. Desperacko szukamy w naszych działaniach jakiegoś wyższego celu, misji, którą mamy do spełnienia w tym ziemskim życiu. Jedni uciekają w tradycję, inni – w nowoczesność.

Tak, chyba nigdy w historii nie dało się zaobserwować tak wielu sprzeczności w obrębie jednego tylko pokolenia. Wszystko to sprawia, że firma która chce przyciągać do siebie młodych ludzi musi im zaoferować odpowiednie warunki na różnych polach. Z jednej strony oczekujemy od naszego pracodawcy dobrych zarobków, ale dawno minęły już czasy, kiedy przysłowiowe zarobienie na chleb było naszym jedynym celem. Dziś coraz częściej chcemy, aby wykonywana przez nas praca była po prostu ważna – dla idei, społeczeństwa i otaczającego nas świata. Kuszenie jedynie dobrymi zarobkami coraz rzadziej przyciąga zatem młodych pracowników.

Employer Branding

Jak należy podejść do employer brandingu, aby stać się dobrą marką wśród specjalistów z pokolenia Y? Pierwszym krokiem jest odpowiedzenie sobie na bardzo ważne pytanie – istotne nie tylko z punktu widzenia pracowników, ale również nas samych. Jakich wartości można się doszukać w prowadzonej przez nas działalności? Czy jest ona po prostu kolejnym biznesem, jednym z setek takich samych na rynku, czy też może chcemy dzięki niej zmienić coś w naszym otoczeniu? Dobrze jest, jeśli robimy coś z poczuciem pewnej misji, pragniemy pozytywnie wpłynąć na życie innych ludzi i przynajmniej trochę polepszyć nasz świat. Bardzo ważne są również wartości w relacjach z pracownikami. Jedna firma może dbać o to, aby dawać stabilne zatrudnienie i poczucie bezpieczeństwa. Inna pragnie zapewniać ciągły dynamizm, wiele nowych wyzwań i stały rozwój. Różni ludzie mogą mieć pod tym względem zupełnie różne wymagania, warto zatem samemu określić, co w ogóle mamy do zaoferowania.

Młodzi ludzie mają większy dar do wykrywania kłamstw i pustych hasełek, niż się nam wydaje. Z tego powodu przy opisywaniu swojej firmy należy unikać frazesów i zbytniego patosu przy przedstawianiu "misji", jaką ma nasza działalność. Należy robić to konkretnie i spójnie, a jednocześnie porywająco. Trudne, prawda? Oczywiście – nikt przecież nie mówił, że ma być zbyt łatwo. Bardzo ważne jest zapewnienie kandydatowi na pracownika odpowiedniego kontaktu z naszą firmą. Dziś cała komunikacja odbywa się przede wszystkim drogą internetową, zatem odpowiednia strona ze wszystkimi danymi kontaktowymi do firmy to absolutna podstawa. Oprócz samej strony internetowej należy również aktywnie udzielać się na serwisach społecznościowych, takich jak Facebook. Nie tylko ułatwia to komunikację z pracownikiem, ale pokazuje również, że jesteśmy nowoczesną, aktywną firmą która nie boi się korzystania z nowych technologii – a są one przecież niemalże fundamentem życia codziennego wielu młodych ludzi. O sposobach na atrakcyjne przedstawianie swojej firmy potencjalnym pracownikom można pisać całe książki. Podstawa jest tylko jedna – bądź kreatywny w tym, co robisz.

Młodzi ludzie w większości nie znoszą rutyny ani upartego trzymania się starych standardów. Chcą mieć poczucie, że w nowej firmie są serdecznie witani i mogą w niej oczekiwać na wiele okazji do wykazania się. Jedynie takie firmy skutecznie przyciągają młodych pracowników i są dla nich faktycznie atrakcyjne.

Komentarze (0)

marketingbusiness.pl

Witamy na marketingbusiness.pl! Sprawdź nasze publikacje i dowiedz się więcej na temat marketingu / HR czy technologii, sprawdź także najnowsze wiadomości oraz sytuacje na rynkach, a także dowiedz się jak lepiej poprowadzić swoją firmę i karierę. Zapraszamy!

innowacja@marketingbusiness.pl

Galeria