Nagrody jubileuszowe – dlaczego warto przyznawać je pracownikom?

Nagrody jubileuszowe to świadczenia, które przyznawane są pracownikom z długim stażem pracy. Z założenia przysługują one jedynie przedstawicielom wybranych grup zawodowych, jednak mogą je wprowadzić wszyscy przedsiębiorcy. W tym celu muszą jednak umieścić odpowiedni zapis w regulaminie zakładu.

Kiedy i jakie nagrody jubileuszowe przyznaje się pracownikom?

Co do zasady, nagrody jubileuszowe przyjmują finansową formę. Ich wysokość ustalona jest przez konkretne ustawy lub, w przypadku prywatnych firm, samego pracodawcę. Tego typu świadczenia nie zawsze muszą się jednak wiązać z wypłaceniem dodatkowych pieniędzy. Ciekawym pomysłem na nagrodę jubileuszową jest chociażby dofinansowanie wypoczynku pracownika. Dobrym rozwiązaniem jest wówczas wręczenie mu specjalnej karty, np. tej oferowanej przez firmę Edenred. Posiadając ją, podwładny może pozwolić sobie na zasłużone wakacje i samodzielnie wybrać ich kierunek. Taka elastyczność jest niewątpliwą zaletą, ponieważ umożliwia dostosowanie nagrody do własnych preferencji. Dodatkowo karta pozwala  na dostęp do wielu atrakcyjnych zniżek, co również przydaje się podczas wymarzonego urlopu.

Warto przy tym pamiętać, że wręczanie nagród jubileuszowych, a także określanie ich wysokości nie jest regulowane przez przepisy kodeksu pracy, a jedynie przez odpowiednie ustawy dotyczące określonych grup zawodowych. Zgodnie z nimi, tego typu świadczenia przysługują po minimum 20 latach pracy, bez względu na wymiar etatu, w którym była ona świadczona. W przypadku prywatnych przedsiębiorców, zasady dotyczące przyznawania nagród jubileuszowych muszą zostać zapisane w regulaminie zakładowym.

Komu przysługują nagrody jubileuszowe?

Zgodnie z prawem, nagrody jubileuszowe muszą zostać wypłacone jedynie w przypadku kilku grup zawodowych. Do uprzywilejowanych osób należą:

  • nauczyciele,
  • pracownicy samorządów,
  • pracownicy urzędów skarbowych,
  • pracownicy służby cywilnej,
  • górnicy,
  • pracownicy instytucji kulturalnych,
  • pracownicy ochrony zdrowia,
  • pracownicy bibliotek.

Co z pozostałymi zawodami?  Każdy pracodawca może, choć nie musi wprowadzić nagrody jubileuszowe. Świadczenia mają bowiem charakter fakultatywny. Jeśli jednak przedsiębiorca umieści odpowiedni zapis o ich przyznawaniu w regulaminie wynagradzania lub układzie zbiorowym, będzie zobowiązany do udzielenia tego typu premii każdemu pracownikowi, który spełni określone wymagania dotyczące stażu pracy.

Dlaczego warto przyznawać pracownikom nagrody jubileuszowe?

Choć w wielu przypadkach wprowadzenie nagród jubileuszowych nie jest obowiązkowe, warto zastanowić się nad ustaleniem takiego świadczenia. Dodatkowe pieniądze czy karta umożliwiająca  wyjazd na wymarzony urlop działają bardzo motywująco, a także wpływają na poczucie stabilizacji i bezpieczeństwa. Pracownik, który otrzyma taką nagrodę, z pewnością poczuje się doceniony i wdzięczny, a przez to jeszcze bardziej zaangażuje się w swoje obowiązki. Ponadto, świadomość tego, że pracodawca oferuje nagrody jubileuszowe, wpływa na lojalność podwładnych, którzy mogą poczuć większą przynależność do firmy.

 

Artykuł partnera

Komentarze (0)

marketingbusiness.pl

innowacja@marketingbusiness.pl

Galeria