Automatyzacja mailingu dla firm

Prowadzenie skutecznych działań marketingowych należy do najważniejszych zadań dla każdego przedsiębiorcy, który tylko chce zdobyć w swojej dziedzinie zadowalającą popularność. Nie jest to oczywiście proste, bowiem sam marketing to niezwykle szerokie zagadnienie, na temat którego powstało już mnóstwo książek – a można napisać jeszcze dużo, dużo więcej.

Niezależnie od tego, jaki rodzaj marketingu dla siebie wybierzemy i jakie działania będą skuteczne akurat w naszym przypadku, niezwykle ważne jest prowadzenie ich skutecznie. Z tego powodu coraz częściej mówi się o automatyzacji pewnych działań marketingowych, która przynosi spore oszczędności czasu i pieniędzy. Automatyzacja taka sama w sobie stanowi rzecz jasna osoby, równie szeroki temat. Nie jest dobrym czy w ogóle możliwym do wprowadzenia rozwiązaniem przy wszystkich działaniach marketingowych, a w poszczególnych przypadkach znacznie się od siebie różni.

Ciekawym przykładem jest tutaj automatyzacja firmowego mailingu. Jest to stosunkowo prosta metoda, choć oczywiście trzeba włożyć w to trochę wysiłku i poświęcić nieco czasu. Mimo wszystko jednak czas na to poświęcony będzie świetną inwestycją dla naszej firmy. Każda firma prowadząca mailing posiada bazę adresów swoich klientów, do których wysyła takie wiadomości marketingowe.

Pierwszym krokiem w kierunku automatyzacji swojego mailingu powinno zatem być dokładne przeanalizowanie poszczególnych adresów i stworzenie profili ich właścicieli – najlepiej jest podzielić ich na kilka grup, według schematów i ich zainteresowań. Oczywiście, będzie jest to bardzo czasochłonne zadanie, szczególnie w przypadku, gdy posiadamy faktycznie obszerną bazę tego typu. Świetnym sposobem jest przypisanie do poszczególnych grup klientów określonych nazw. Na przykład, w przypadku sklepów sportowych ocenimy na podstawie robionych zakupów i najczęściej oglądanych produktów, czy dana osoba preferuje bieganie, pływanie czy jakiekolwiek inne dyscypliny. Mailing może stać się dzięki temu znacznie łatwiejszy w przygotowaniu i przede wszystkim skuteczniejszy, bowiem będziemy wysyłali do klientów wiadomości zgodne z ich preferencjami.

Następny etap wymaga od nas korzystania z odpowiedniego systemu do mailingu. Te lepsze z nich pozwalają na tworzenie takich grup adresów, do których wysyłane są wybrane wiadomości. Dostosowanie całej struktury swojego systemu do przygotowanych wcześniej grup również będzie nieco czasochłonne, ale już nie tak bardzo, jak ten pierwszy krok.

mail

Kolejną częścią planu jest przygotowanie odpowiedniego szablonu, według którego będziemy potem przygotowywali nasze wiadomości. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że do faktycznie skutecznego mailingu potrzebne jest wysyłanie za każdym razem całkowicie unikalnych, przygotowywanych w pełni indywidualnie maili. W rzeczywistości jednak klienci rzadko kiedy tego oczekują – w większości przypadków klienci wcale tego nie oczekują. Coś takiego nazywamy zresztą contentem dynamicznym, czyli tworzeniem gotowych szablonów, które w każdej chwili można wykorzystać jedynie dostosowując je nieco bardziej do zaistniałych w danym momencie warunków i potrzeb.

Podstawowym celem wszystkich tych działań jest doprowadzenie do sytuacji, w której przekazywane przez nas informacje trafiają do konkretnej, wybranej przez nas grupy osób. Newsletter dotyczący nowego sprzętu do pływania ma trafić do osób zainteresowanych pływaniem, wiadomości o nowym sprzęcie piłkarskim – do miłośników piłki. Stworzenie takich schematów i postępowanie zgodnie z nimi w niektórych przypadkach może wymagać posiadania rozbudowanego działu IT, ale czasami możemy zrobić to samodzielnie. Zależy to od wielu czynników: systemu mailingowego z jakiego korzystamy, wielkości naszej bazy mailingowej oraz całego szeregu innych.

Na ostatni etap również trzeba poświęcić nieco czasu. Jest to powiem przygotowywanie treści, które będą wysyłane do poszczególnych grup klientów. W tym przypadku warto nieco się postarać i stworzyć takie szablony, jakie będą pasowały do klientów o określonych zainteresowaniach. Bardzo ważna jest tutaj grafika, która powinna z góry mówić klientowi, jakie treści chcemy mu przekazać i o jakiej grupie produktów akurat mówimy – obraz zwraca uwagę wcześniej niż tekst. Dla każdej grupy klientów powinno się przygotować nieco osobne szablony. Późniejsze uzupełnianie ich treścią i wysyłanie na wybrane adresy nie będzie już większym problemem. Zautomatyzowanie swojego mailingu wymaga zatem nieco czasu i wysiłku. Warto jednak zdecydować się na ten krok, bowiem dzięki temu będziemy mogli prowadzić działania marketingowe znacznie skuteczniej i sprawniej, niż wcześniej. Mailing jest wbrew pozorom jednym z najlepszych sposobów na reklamowanie swojej oferty, zatem wszystkie działania mające na celu jego usprawnienie są jak najbardziej wskazane.

marketingbusiness.pl

innowacja@marketingbusiness.pl

Galeria