Transport morski jest niekompletny bez kontenerów. Kontenery te są najczęściej wykonane z metalu i mają znormalizowane wymiary. Służą do transportu towarów, ale także ładunków drobnicowych.
Kontenery morskie: Rodzaje i podział
Kontenery rozróżniamy na podstawie ich przeznaczenia i rozwiązań konstrukcyjnych:
1. Kontener ogólnego przeznaczenia
Kontenery uniwersalne mogą być wykorzystywane do transportu wszystkich ładunków drobnicowych. Można w nich przewozić również ładunki masowe, zarówno płynne jak i sypkie, po prowizorycznych lub tymczasowych modyfikacjach. Ładunki masowe mogą być przewożone w jednym pneumatycznie ładowanym big bagu, który wypełnia wnętrze kontenera. Rozładunek możliwy jest przy użyciu urządzeń pneumatycznych lub przyczepy wywrotki. Flexitanki służą do transportu neutralnych cieczy. Są one często tańsze niż transport w kontenerach-cysternach.
2. Kontenery z otwartym dachem
Kontenery z otwartą pokrywą są stosowane przede wszystkim do transportu ładunków: Kontenery, które przekraczają wysokość standardowych kontenerów, mogą być ładowane od góry (np. za pomocą dźwigu lub ze względów manipulacyjnych nie mogą być załadowane do standardowego kontenera przez drzwi. Konstrukcja kontenera pozwala na załadunek przy wykorzystaniu całego dachu i otworu drzwiowego. Na podłodze i ścianach każdego kontenera znajdują się uchwyty mocujące. Wymagania ISO dotyczące załadunku kontenera na podłogę za pomocą wózków widłowych są często przekraczane o 33%.
Dach kontenera jest pokryty wodoodporną membraną, która jest wyposażona w linę i plombę celną. Kontenery typu hard top mają stalowy dach (ok. 450 kg) z otwieranymi drzwiami i zdejmowaną górną belką. W celu przewiezienia ładunku o wysokości przekraczającej wysokość kontenera można umieścić go pionowo wewnątrz kontenera. Powoduje to jednak zmniejszenie szerokości załadunku.
Sprzęt specjalistyczny obejmuje zarówno kontenery z twardym, jak i otwartym dachem. Są one zazwyczaj droższe od standardowych kontenerów i wymagają specjalnych zamówień. Do transportu towarów sypkich coraz popularniejsze stają się kontenery z otwartą górą. Do rozładunku grawitacyjnego można wykorzystać wywrotki kontenerowe, które napełniają ładunek od góry.
3. Kontener z otwartym dachem i bokiem
Kontenery typu flat rack mogą być wykorzystywane do transportu ładunków o wymiarach utrudniających zastosowanie kontenerów typu open top i uniwersalnych. Solidna konstrukcja podłogi i sztywno zamocowane ściany czołowe umożliwiają mocowanie, zabezpieczanie i układanie towarów. W podłodze kontenera i belkach wzdłużnych znajdują się liczne uchwyty mocujące. Na życzenie klienta kontenery mogą być wyposażone w kłonice. Umożliwiają one ograniczenie szerokości ładunku i pozwalają na jego zamocowanie.
Kontenery te mają grubą podłogę. Wysokość kontenera 20-stopowego wynosi około 30 cm, a kontenera 40-stopowego około 60 cm. Taniej i wygodniej jest wysłać taki ładunek konwencjonalnym transportem do portu, a potem dopiero dokonać konteneryzacji.
4. Kontener platformowy
Kontenery te są przeznaczone do transportu ładunków wielkogabarytowych i ciężkich. Kontenery platformowe 40ft mają maksymalną ładowność ok. 40 ton, czyli znacznie więcej niż inne typy. Wytrzymała podłoga pozwala na przewożenie ładunków o dużym nacisku punktowym. Kontenery te wykorzystywane są w relacjach port - port. Podobnie jak kontenery flate mogą być łączone w tween deck na pokładzie lub w ładowni statku do przewozu innych ładunków. Na podłodze i belkach bocznych kontenerów platformowych zamontowane są uchwyty mocujące o dużej wytrzymałości.
5. Kontener zbiornikowy
Kontenery zbiornikowe mogą być używane do transportu płynnych chemikaliów i płynów pitnych. Kontener uniwersalny 20ft stanowi ramę dla zbiornika i całego jego wyposażenia. Spełnia on wszystkie wymagania IMDG. Specjalne kontenery z napisem "Potable Liquids Only" nie mogą być używane do transportu artykułów spożywczych. Aby zapobiec niebezpiecznym, gwałtownym falowaniom podczas transportu, kontenery powinny być wypełnione co najmniej w 80 procentach. Rozszerzalność cieplna powoduje, że maksymalny stopień napełnienia wynosi 95%. Zbiorniki mają pojemność ok. 20.000 litrów. Ciężar właściwy, rezerwa rozszerzalności zbiornika, ciężar własny kontenera oraz przepisy drogowe określają ilość, jaką można załadować.
6. Kontenery chłodnicze
Dla towarów wymagających stałej temperatury stosuje się kontenery chłodnicze. Ściany wykonane są z konstrukcji warstwowej z pianki poliuretanowej. Podłoga wykonana jest z aluminiowych kratownic T, które pełnią rolę kanałów powietrznych. Agregat chłodniczy utrzymuje stałą temperaturę w zakresie od około. +25degC do -25degC, o ile różnica temperatur pomiędzy temperaturą zadaną a zewnętrzną nie przekracza 42degC (dla ogrzewania) lub 65degC (dla chłodzenia). Należy pozostawić szczelinę powietrzną o szerokości ok. 75 mm w górnej części zbiornika.
Sprawdź: Jak poprawnie transportować materiały chemiczne na stronie https://karty-charakterystyki.eu/transport/jak-poprawnie-transportowac-materialy-chemiczne/wfpe_cltx
Załadunek kontenera
Czy wiesz, jak należy załadować kontener? Niebezpieczny załadunek może spowodować uszkodzenie towaru. Jeśli prześwietlenie wykaże, że towar został niewłaściwie załadowany, funkcjonariusze celni mogą dokonać rewizji kontenera. Może to wskazywać na to, że kontener jest wykorzystywany do ukrycia podejrzanych przedmiotów. Może to prowadzić do długotrwałej inspekcji ładunku, która może spowodować dodatkowe opóźnienia i koszty.
Poniżej przedstawiono kluczowe czynniki, o których należy pamiętać podczas załadunku kontenera:
1. Waga
Ciężar ładunku powinien być równomiernie rozłożony w całym kontenerze. Do rozproszenia zbyt gęsto upakowanego ładunku można użyć specjalnych mat. Przy już załadowanym towarze nie wolno nam przekroczyć maksymalnej wagi dopuszczalnej dla danego kontenera (Payload).
2. Wykorzystanie przestrzeni
Należy wykorzystać całą dostępną przestrzeń w kontenerze, od ściany do ściany. Puste przestrzenie należy wypełnić materiałem ochronnym. Nie należy ładować towaru w taki sposób, aby wywierał on bezpośredni nacisk na drzwi kontenera. W razie potrzeby użyj drewnianych desek, płotów i ogrodzeń.
3. Rozróżnianie produktów i ich dopasowywanie
Ważne jest, aby zwracać uwagę na to, jak różne rodzaje produktów są ładowane do kontenera transportowego. Należy wziąć pod uwagę takie czynniki, jak waga, rozmiar i gęstość, stan ciekły, stan stały i zapach. Niewłaściwy załadunek może łatwo spowodować uszkodzenie nawet najtrudniejszych towarów. Najlepiej nie umieszczać cięższych przedmiotów na wierzchu lżejszych. Zwiększa to prawdopodobieństwo ich zgniecenia.
O jakich innych przydatnych informacjach należy pamiętać?
Przedmioty o dużej gęstości umieszczone obok przedmiotów o mniejszej gęstości również mogą spowodować uszkodzenie lub zgniecenie. Pomiędzy elementami należy umieścić dobrej jakości materiał amortyzujący i materiał sztauerski, aby zapobiec ich przesuwaniu się lub uszkodzeniu w wyniku nacisku, ścierania lub ucisku. Kontenery/kartony zawierające towary "mokre" nie powinny być ładowane wyżej niż towary suche. Materiał sztauerski powinien być użyty do podniesienia suchych i mokrych towarów, aby zapobiec wyciekom.
Komentarze (0)