Big Data - kilka nieoczywistych zastosowań

Każdego dnia firmy na całym świecie zalewane są terabajtami danych wytwarzanych przez użytkowników komputerów, tabletów, telefonów oraz wielu innych urządzeń.

Penetracja oraz integracja baz danych pochodzących z różnorodnych źródeł  stanowi prawdziwe wyzwanie analityczne, przed którym stają już nie tylko wielkie światowe korporacje, ale również mniejsze firmy o ambicjach do ciągłej ekspansji rynkowej. Wykorzystanie technologii BIG DATA w dynamicznie rozwijającym się świecie jest więc nieuniknione i bardziej powszechne niż moglibyśmy przypuszczać.

Big Data w służbie ekologii

Technologia ta wykorzystywana jest przez Global Forest Watch do monitorowania zmian klimatycznych wynikających z nielegalnej wycinki drzew. Uzyskane za pomocą Big Data analizy pomagają kontrolować stan zalesienia Ziemi, ale również są wsparciem dla straży pożarnej, dostarczając informacji o zaprószeniach ognia, dzięki czemu służby te mogą znacznie szybciej opanować sytuację.

Lady Gaga to Big Data?

Z potencjału tkwiącego w Big Data doskonale zdawał sobie sprawę manager artystki o pseudonimie Lady Gaga. Troy Carter, jako wielki fan tej technologii, z powodzeniem wykorzystuje Big Data w działaniach promocyjnych. Zainicjowana przez niego i wytrwale prowadzona analiza wielkich zbiorów danych na temat profili behawioralnych miłośników muzyki Lady Gagi zaowocowała gigantycznym przyrostem fanów osiągającym liczbę 51 mln na Facebooku oraz 31 mln na Twitterze.

Big Data - Beer Data

Technologia Big Data dosięgła również piwoszy. Światowym prekursorem wykorzystania Big Data w przemyśle browarniczym na świecie jest izraelski start-up WeissBeerger, który wdrożył monitoring ilości, gatunku oraz marki piwa spożywanego na żywo w barach, pubach oraz restauracjach. System zlicza również przychody oraz beczki, które pozostają na zapleczach. Następnie, na podstawie uzyskanych danych dostarcza on właścicielom lokali szczegółowych informacji na temat preferencji ich klientów dotyczących marki, gatunku piwa, a także przesyła instrukcje, jakie ilości danego piwa powinni zamawiać w konkretnym czasie.

Tesco sięga po Big Data

Potencjał wykorzystania Big Data dostrzegła brytyjska sieć supermarketów Tesco. W trakcie 3-letniego projektu dokonano analizy danych wysyłanych przez 120 lodówek znajdujących się w irlandzkich sklepach Tesco. Dane te dotyczyły głównie czasu pracy urządzeń oraz temperatury chłodzenia, a ich analiza wykazała, iż korygując temperaturę chłodzenia jedynie o 2 stopnie (z temperatury -23 na -21), firma oszczędza aż 17 mln euro rocznie!

Big data w Polsce

Analiza Big Data nie jest również obca w Polsce. Coraz więcej firm inwestuje w tę technologię upatrując w niej przede wszystkim szans na zdystansowanie konkurencji. Big Data ma obecnie zastosowanie w handlu detalicznego, sporcie, kulturze czy medycynie.

Zdaniem Edwarda Mężyka, CEO w firmie Datarino specjalizującej się w analizie i integracji baz danych, potencjał wykorzystania Big Data w sektorze bankowym jest nieograniczony. Oprócz możliwości poznania  preferencji i potrzeb klienta, na podstawie których instytucje mogą tworzyć spersonalizowane oferty, analiza Big Data pozwala m.in. na bardziej efektywne przeprowadzanie scoringu kredytowego czy identyfikowanie nieprawidłowości w spłacie zobowiązań.

Big Data powoli staje się codzienną praktyką polskich firm aspirujących do liderów na rynku, które zdają sobie sprawę z potencjału tkwiącego w analizie wielopłaszczyznowych danych.

Materiał partnera zewnętrznego

marketingbusiness.pl

innowacja@marketingbusiness.pl

Galeria