Rebranding – nowe możliwości czy ostateczność?

Rebranding jest długim, kosztownym i niezwykle wymagającym procesem, który może przynieść jednak wiele korzyści. Decydując się na niego należy liczyć się z pewnym ryzykiem, ale prawidłowo przeprowadzony rebranding całkowicie odmienia sytuację marki, a często także ratuje ją przed całkowitym upadkiem. Daje także zupełnie nowe możliwości, szansę na odświeżenie wizerunku oraz lepsze jego dostosowanie do współczesnych realiów, które zmieniają się bardzo dynamicznie.

Rebranding, czyli powiew świeżości w życiu marki

Pod pojęciem rebrandingu kryje się odświeżenie lub całkowite przekształcenie obecnego kształtu wizualnego, a często także strategicznego już istniejącej na rynku marki lub firmy. W zależności od potrzeb oraz obecnej sytuacji, rebranding może polegać na adaptacji, ewolucji lub rewolucji. Opiera się nie tylko na zmianie wizualnego systemu identyfikacji wizualnej, czyli wszystkich tych elementów, które są widoczne na zewnątrz, ale także przekształceniu strategii rynkowej na kolejne lata. Jest to spore przedsięwzięcie, które stanowi swoiste wyzwanie zarówno dla samej firmy, jak i agencji brandingowej, która będzie je przeprowadzała.

Profesjonalnie zrealizowany rebranding wywiera pozytywny wpływ na praktycznie wszystkie sfery funkcjonowania przedsiębiorstwa obejmując komunikację wewnętrzną, motywację pracowników, tworzenie nowego systemu identyfikacji wizualnej, ulepszenie oferty produktowej lub usługowej, modyfikację skojarzeń związanych z marką, a wreszcie zmianę strategii marketingowej i dostosowanie komunikacji do potrzeb nowej lub dotychczasowej grupy docelowej. Wszystko to wymaga opracowania odpowiedniej strategii oraz zaplanowania poszczególnych działań na długi okres czasu, zanim efektywnie zostaną one wcielone w życie.

Kiedy warto zdecydować się na rebranding?

Wiele firm obawia się rebrandingu postrzegając go jako całkowitą rewolucję, która burzy wszystko, co było do tej pory i na jego miejsce wprowadza nowe, nieznane rozwiązania, których wdrożenie nie daje gwarancji sukcesu. Rebranding ma jednak wiele twarzy i tylko jedną z nich jest całkowite przekształcenie jednej marki w drugą, które opiera się m. in. na zmianie nazwy, logo i wszystkiego, z czym do tej pory kojarzyła się marka. Niewiele firm decyduje się na podjęcie tak radykalnych kroków, co z uwagi na ich rewolucyjny charakter, musi być także bardzo starannie przemyślane. Warto to rozważyć w sytuacji, kiedy firma w obecnym kształcie nie może funkcjonować, źle kojarzy się odbiorcom, a wskutek złych decyzji utraciła stabilną pozycję na rynku.

W każdym innym przypadku zdecydowanie lepszym, mniej pracochłonnym i kosztownym rozwiązaniem będzie rebranding w formie liftingu. Często wystarczające jest odświeżenie logo, unowocześnienie komunikacji i dostosowanie wizerunku marki do aktualnych realiów, aby stała się ona atrakcyjniejsza w oczach odbiorców oraz odzyskała ich zainteresowanie. Dobrym rozwiązaniem może okazać się także rebranding prowadzony w drodze ewolucji, który zakłada stopniowe wdrażanie potrzebnych zmian i rozkłada przeobrażenie marki w dłuższym czasie pozwalając jednocześnie zachować dotychczasową klientelę i pozyskać nową.

Artykuł partnera

Komentarze (0)

marketingbusiness.pl

innowacja@marketingbusiness.pl

Galeria