Profesjonalna agencja PR – czym się zajmuje?

Agencja public relations odpowiada za kreowanie pozytywnego wizerunku firmy oraz jej właściwą komunikację z otoczeniem. Ze wsparcia ekspertów mogą korzystać zarówno niewielkie przedsiębiorstwa i organizacje społeczne, jak i duże korporacje czy instytucje państwowe.  Dowiedz się, co konkretnie może zaoferować klientom dobra agencja PR.

Czym zajmują się specjaliści od public relations?

Termin „public relations” oznacza dosłownie „relacje publiczne”. Co dokładnie kryje się pod tym pojęciem?

Public relations obejmuje szereg zaplanowanych działań służących długotrwałemu utrzymywaniu właściwych relacji z dalszym i bliższym otoczeniem firmy, a także pozyskaniu jak największej liczby partnerów i klientów. Podejmowane przez specjalistów kroki mają również na celu budowanie pozytywnego wizerunku marki wśród odbiorców. Ze względu na różne grupy owych odbiorców wyróżnia się dwa typy działań PR.

Działania PR wewnętrzne i zewnętrzne

Pierwszy rodzaj to PR wewnętrzny, czyli działania kierowane do pracowników. Choć mogłoby się wydawać, że dla przedsiębiorstw najważniejsze jest budowanie relacji z otoczeniem, to bez profesjonalnego PR-u wewnętrznego firma może wiele stracić. Poprzez uczciwą i prowadzoną z właściwym wyprzedzeniem komunikację dotyczącą np. informowania o zmianach w strukturze czy problemach wewnętrznych, organizacja buduje lojalność pracowników i poprawia atmosferę panującą w firmie. Brak odpowiedniej strategii i działań PR-u wewnętrznego negatywnie wpływa na zespół, osłabiając zaufanie do pracodawcy oraz chęć do identyfikowania się z firmą.

Dlatego dobra agencja PR skupia się nie tylko na relacjach zewnętrznych, ale i wewnętrznych. Dba o komunikację z pracownikami na wszystkich szczeblach, docierając do nich z informacjami na wiele sposobów, m.in. poprzez strony korporacyjne, newslettery, połączenia online czy spotkania na żywo.

PR zewnętrzny to z kolei znacznie szersze pojęcie. Obejmuje komunikację między firmą a potencjalnymi i obecnymi klientami, a także szeroko rozumianą opinią społeczną: mediami, społecznością lokalną, kontrahentami, dostawcami. To dzięki działaniom zewnętrznym przedsiębiorstwo może polepszyć swą pozycję rynkową, dotrzeć do szerszego grona odbiorców i kreować pozytywny image.

Rodzaje działań public relations

Agencje public relations zajmują się różnymi działaniami PR-owymi. Jednym z nich jest PR korporacyjny, obejmujący czynności służące do kompleksowego budowania i poprawiania wizerunku firmy w taki sposób, aby była ona wiarygodna dla odbiorców. Strategia ta pozwala na dotarcie do wszystkich kluczowych grup: pracowników, klientów, partnerów biznesowych.

PR produktowy to natomiast działania ukierunkowane na promowanie rynkowych nowości, a także wzmocnienie wizerunku już istniejących usług bądź produktów. Obejmuje szereg akcji, m.in. prezentacje, organizację wydarzeń specjalnych, tworzenie showroomów, współpracę z dziennikarzami, ambasadorami marki i liderami opinii oraz wiele innych czynności.

Specjaliści z zakresu PR-u kryzysowego opracowują scenariusze na wypadek różnych sytuacji kryzysowych oraz prowadzą działania służące ich zapobieganiu. W przypadku ich wystąpienia odpowiednio nimi zarządzają i przeprowadzają działania naprawcze. Dzięki ich pracy firmy mogą wyjść z trudnych sytuacji obronną ręką, a także zdobyć cenne doświadczenie i wiedzę, które pomogą uniknąć kłopotów w przyszłości.

Public affairs to z kolei działania pomiędzy firmą a jednostkami administracyjnymi i instytucjami, np. władzami samorządowymi, społecznościami lokalnymi czy organizacjami pozarządowymi. Wymagają one odpowiedniej wiedzy i doświadczenia, dlatego zazwyczaj public affairs zajmują się wyspecjalizowane w tej dziedzinie agencje PR-owe.

Działania public relations mogą stać się potężnym i skutecznym narzędziem pozwalającym firmom zwiększać rozpoznawalność oraz budować wizerunek marki. Warto zainwestować w profesjonalny PR, aby osiągać konkretne cele biznesowe i zyskać przewagę nad konkurencją.

Artykuł partnera

Komentarze (0)

marketingbusiness.pl

innowacja@marketingbusiness.pl

Galeria