Folia bąbelkowa – niezwykły materiał i branża e-commerce

Rozwój branży e-commerce jest bardzo dynamiczny. Polacy coraz chętniej kupują w sieci, a nowe sklepy internetowe powstają jak grzyby po deszczu. Taki trend to dla osób zajmujących się sprzedaż internetową znak, że warto pozostać w branży, a z drugiej strony jasny przekaz, że konkurencja nie śpi, a starania o zadowolenie klienta muszą być jeszcze większe. W tym przypadku potrzebne jest działanie wielokierunkowe: odpowiedni marketing, który pomoże dotrzeć do klienta; unikalny i godny polecania produkt oraz materiał do pakowania, który pozwoli dotrzeć przesyłkom na miejsce docelowe w niepogorszonym stanie. Dziś zajmiemy się właśnie tym ostatnim.

Do pakowania przesyłek znajdują zastosowanie różne materiały: kartonowe pudełka, taśmy pakowe, różnego rodzaju wypełniacze. Jest też wśród nich jeden materiał na tyle niezwykły, że został wyróżniony ustanowieniem na jego część specjalnego święta. Dzień Uznania dla Folii Bąbelkowej (z ang. Bubble Wrap Appreciation Day) przypada na ostatni poniedziałek stycznia.

Jak to się zaczęło?

Kiedy w 1957 roku Al Fielding i Marc Chavannes wynaleźli folię bąbelkową, nie przypuszczali, że będzie to produkt, który zawojuje świat. Dziś folia bąbelkowa produkowana jest na całym świecie i to w ilościach, które wystarczyłyby do dziesięciokrotnego owinięcia kuli ziemskiej.

Pierwotnym zamysłem wynalazców nie było jednak stworzenie wyjątkowego materiału do pakowania przesyłek, ale cieszącej się dużym zainteresowaniem polietylenowej, trójwymiarowej tapety. W tym celu połączyli ze sobą dwie zasłony prysznicowe. W efekcie powstał przezroczysty, sprężysty produkt o wyjątkowych właściwościach. Niestety nie przyjął się jako tapeta. Wtedy wynalazcy zaczęli szukać dla niego innych zastosowań. Podejmowano między innymi próby sprzedaży materiału jako izolacji termicznej. Zastosowanie folii bąbelkowej do pakowania i zabezpieczenia przedmiotów, podobnie zresztą jak jej wynalezienie, było dziełem przypadku.

Kiedy Chavannes odbywał podróż służbową samolotem, wpadł na kolejny pomysł zastosowania folii bąbelkowej. Ten, jak się później okazało, był strzałem w dziesiątkę, a już niedługo potem folię zaczęto powszechnie wykorzystywać do pakowania i zabezpieczania przesyłek.

Niezwykły materiał – niezwykłe możliwości

Co się stanie, jeśli ściśniesz w palcach pojedynczy pęcherzyk folii bąbelkowej? – Wypełniony powietrzem, niewielki pęcherzyk pod wpływem nacisku pęknie. A czy jeśli położysz się na wielkim arkuszu folii bąbelkowej, to jej pęcherzyki popękają? – Nie, ponieważ ciężar Twojego ciała rozłoży się równomiernie. To właśnie te właściwości folii sprawiły, że doskonale przyjęła się w branży transportowej, e-commerce i wielu innych. Choć pojedynczy pęcherzyk nie odznacza się dużą wytrzymałością na ściskanie, to większa powierzchnia folii zdecydowanie już tak. Spróbujcie włożyć arkusz pomiędzy obie ręce, mocno ścisnąć i zgnieść wszystkie pęcherzyki. Trudne, prawda?

O tym, że folia bąbelkowa doskonale zabezpiecza owinięte nią przedmioty, postanowiła przekonać zainteresowanych firma Sealed Air (jej założycielami byli Fielding i Chavannes). W tym celu pracownicy firmy zrzucili z wysokości około 10 m ponad 400 kg, owiniętą folią dynię. Eksperyment powiódł się doskonale, a warzywo wyszło z niego nietknięte.

O niesamowitych właściwościach folii bąbelkowej przesądza jej struktura. Gęsto i regularnie ułożone pęcherzyki powietrza doskonale amortyzują wstrząsy i chronią owinięty nią przedmiot. Co więcej, folia jest elastyczna i z łatwością dostosowuje się do kształtów przesyłanych przedmiotów. Chroni też przed kurzem, pyłem oraz wilgocią. Taką folię można kupić np. w sklepie E-hurtownia-opakowan.pl.

Folia bąbelkowa znajduje zastosowanie do pakowania zarówno dużych, jak i małych przedmiotów. Stosują ją sprzedawcy przeróżnego asortymentu – od delikatnych i wrażliwych na wstrząsy produktów, takich jak elektronika po zabawki, odzież, kosmetyki i wiele innych.

Nie tylko do owijania

Warto pamiętać, że folia bąbelkowa w branży e-commerce znajduje zastosowanie nie tylko do owijania podatnych na uszkodzenia przedmiotów. Już wielu sprzedawców przekonało się o tym, że doskonale sprawdza się również jako wypełniacz do paczek. Uzupełnia puste przestrzenie w kartonach tekturowych, unieruchamiając tym samym przedmiot i chroniąc go przed uszkodzeniem. Amortyzuje jednocześnie wstrząsy i minimalizuje ryzyko uszkodzeń mechanicznych towaru.

Folia bąbelkowa jest też wykorzystywana do produkcji kopert bąbelkowych. W tym przypadku ochronę przesyłanym przedmiotom zapewniają dwie warstwy: z zewnątrz solidna papierowa koperta, a od wewnątrz wykonana z folii bąbelkowej, wyściełająca ją kieszeń. Koperty bąbelkowe doskonale chronią przesyłane przedmioty przed uszkodzeniami. Znajdują zastosowanie głównie do przesyłania niewielkich i podatnych na uszkodzenia produktów, takich jak drobna elektronika i biżuteria.

Choć nie da się przewidzieć, jak potoczyłyby się losy folii bąbelkowej, gdyby nie branża e-commerce i ogromne zapotrzebowanie na skuteczny materiał do ochrony przesyłanych przedmiotów, dziś wiemy jedno – bez niej byłoby znacznie trudniej.

Artykuł sponsorowany

Komentarze (0)

marketingbusiness.pl

Witamy na marketingbusiness.pl! Sprawdź nasze publikacje i dowiedz się więcej na temat marketingu / HR czy technologii, sprawdź także najnowsze wiadomości oraz sytuacje na rynkach, a także dowiedz się jak lepiej poprowadzić swoją firmę i karierę. Zapraszamy!

innowacja@marketingbusiness.pl

Galeria