Skuteczna reklama SEM - jak to się robi?

SEM, czyli Search Engine Marketing, to wszelkie płatne sposoby promowania swoich usług i produktów on-line. Tak jak każda inna kampania marketingowa, tak i SEM musi zostać przeprowadzona w sposób racjonalny i zaplanowany. W internecie aż roi się od nieprofesjonalnych reklam, które aż proszą się o podstawowe poprawki, na różnych płaszczyznach. Jest to nie tylko stracony pieniądz, ale także czas i motywacja. Jak temu zapobiec? Jak przeprowadzić skuteczną kampanię SEM? Oto kilka porad, które z pewnością pomogą Ci uniknąć wszelkich niepowodzeń.

PO PIERWSZE, TYTUŁ I TREŚĆ

W przypadku płatnych kampanii tekstowych jest to zawsze element, od którego należy rozpocząć wszelkie działanie. Tytuł może stać się kluczem do sukcesu, więc musisz zastanowić się dokładnie na czym Ci zależy. Promujesz coś nowoczesnego, dla młodych ludzi? Nie bój się użyć kontrowersyjnego tekstu, może wierszyka, może gry słów? Zachęć do siebie czymś, czego jeszcze nie było w internecie, a z pewnością uda Ci się trafić do odpowiednich osób. Może jednak reklamujesz coś innego, np. kafelki podłogowe? Postaw na precyzję i rzetelność, którą będą doceniać potencjalni klienci z branży budowlanej.

Treść reklamy również musi być odpowiedni dopasowana do tego co promujesz i do kogo to wysyłasz. W przypadku niewielkich reklam tekstowych (czy krótkich opisów zdjęć) musisz zmieścić jak najwięcej treści w jak najmniejszej ilości tekstu. Sprawdź jak robi to konkurencja – nie koniecznie z Twojej branży, ale w ogóle. Zasugeruj się tym, wyciągnij wnioski, ćwicz, a na pewno uda Ci się dojść do wprawy. Jeżeli zaś promujesz coś przy pomocy długich artykułów sponsorowanych (np. content marketing http://brand.ceo/pl-pl/content-marketing/ ) to dochowaj wszelkiej staranności, by były one rzetelne i odpowiednio zredagowane. Jeżeli nie czujesz się na siłach – zleć to niezależnym redaktorom i copywriterom, którzy mają w tym wprawę i doświadczenie.

PO DRUGIE – GRAFIKA

Grafika to szalenie istotna część płatnych kampanii reklamowych, gdyż z dużą mocą oddziałuje na wzrokowców. Zresztą – kto nie lubi ładnie wyglądającego obrazka, który ma coś promować? Efekt wizualny jest zawsze ważny w przekazie reklamowym, gdyż nadaje mu formy i kształtu. Czasami nie da się ubrać czegoś w słowa, a można wyrazić to za pomocą rysunku, slajdu czy wideo. Pamiętaj o tym i nie zaniedbuj tego elementu.

Zwróć szczególną uwagę na to, by nie być sztampowym. Czasami warto poświęcić trochę pieniędzy na unikalne, płatne zdjęcia, niż wykorzystywać darmowe obrazki, które od lat są w obiegu. Kojarzysz profil na facebook’u „Grafik płakał jak projektował”? Wystrzegaj się tandety, bo może to obrócić się przeciwko Tobie!

PO TRZECIE – TARGET

Wiele osób zgodzi się, że jest to najistotniejsza część płatnych reklam. Dobrze zastanów się, kto jest Twoim potencjalnym klientem, a następnie według tego klucza dobieraj platformy reklamowe. Jeżeli wykorzystujesz google AdWords, to skonkretyzuj swojego odbiorcę – podobnie w sponsorowanych treściach na portalach społecznościowych. Jeżeli content marketing jest Twoim wyborem, to dobrze zastanów się na jakie portale wchodzi Twój potencjalny klient? Gdzie wchodzi, co czyta?

Przy targetowaniu musisz zastanowić się dokładnie jakiego języka i jakiego przekazu użyć dla różnych grup. Czasami warto rozbić kampanię na kilka gałęzi odbiorczych, gdyż nie każdy internauta tak samo zareaguje na tę samą treść. Czasami dwie osoby szukają tego samego, jednak posługują się innymi kryteriami – musisz zadowolić i jednego i drugiego.

PO CZWARTE – HARMONIA

Wszystkie powyższe elementy muszą ze sobą współgrać. Najlepszym przykładem jest właśnie marketing treści, który wykorzystuje zarówno tytuł i treść, jak i obrazki i targetowanie. Tworzenie artykułu powinno zostać powierzone odpowiednim ludziom, którzy potrafią zrobić z niego informację o lekkim zabarwieniu komercyjnym. Najważniejsze jest to, by przekaz reklamowy był nienachalny, a jednak dość wyraźny – jeżeli potrafisz zrobić to samemu, to świetnie, jednak często ludzie przeceniają swoje możliwości i powstają antyreklamy.

Obrazki także muszą współgrać z tekstem, a najlepiej, gdy w bezpośredni sposób nawołują do promowanego przedmiotu czy usługi. Content marketing umożliwia wymieszanie tekstu i obrazu, więc musisz zwrócić szczególną uwagę na wzajemne uzupełnianie się tych dwóch aspektów.

Targetowanie to także bardzo istotny czynnik, który musi korelować z tekstem i obrazem. Inaczej bowiem reagują ludzie młodzi, inaczej starsi. Inaczej ze Śląska, a inaczej z Pomorza. To co dla jednych będzie zrozumiałe, dla innych będzie tylko abstrakcją.

Pamiętaj o wszystkich tych zasadach, a Twoja kampania SEM z pewnością będzie sukcesem. Nie pozwól, by wkradł się najmniejszy błąd spowodowany brakiem profesjonalizmu – to przecież największy grzech marketingu internetowego, a czasami jeden błąd może przekreślić całą kampanię. Jeżeli masz wątpliwości co do prowadzonych działań, to skontaktuj się z nami. Z pewnością pomożemy Ci w ułożeniu idealnego planu promocyjnego.

Komentarze (0)

marketingbusiness.pl

Witamy na marketingbusiness.pl! Sprawdź nasze publikacje i dowiedz się więcej na temat marketingu / HR czy technologii, sprawdź także najnowsze wiadomości oraz sytuacje na rynkach, a także dowiedz się jak lepiej poprowadzić swoją firmę i karierę. Zapraszamy!

innowacja@marketingbusiness.pl

Galeria