Pozycjonowanie sklepów internetowych - Jak mierzyć pozycjonowanie w sklepie internetowym?

Pozycjonowanie sklepów internetowych jest wieloaspektowym procesem, którego celem jest poprawa widoczności witryny w wyszukiwarkach internetowych, a także zwiększenie liczby konwersji. Skuteczność pozycjonowania może być mierzona etapami - celami, jakie postawili sobie pozycjonerzy. Aby mieć pewność, że działania przynoszą oczekiwany efekt należy systematycznie sprawdzać wskaźniki, takie jak: widoczność, odwiedziny oraz sprzedaż, a także porównywać je na przestrzeni tygodni, miesięcy i lat. Jak skutecznie mierzyć pozycjonowanie w sklepu internetowego?

Etapy pozycjonowania - które warto analizować?

Pozycjonowanie sklepów internetowych składa się z wielu etapów, które powinny realizować określone cele:

  • poprawę i zwiększenie widoczności sklepu w wyszukiwarce,
  • zwiększenie liczby odwiedzin,
  • zwiększenie liczby konwersji (sprzedaży lub otrzymanych zapytań).

Etapy pozycjonowania można mierzyć i analizować za pomocą specjalnych narzędzi, które pomogą dobrać najskuteczniejszą strategię. Warto analizować: pozycję sklepu w wynikach wyszukiwania; liczbę odwiedzin oraz to, z jakich fraz one pochodzą; zachowania użytkowników; ścieżki konwersji itd. Analiza takich parametrów pozwala na zmierzenie skuteczności podejmowanych działań.

Etap I - poprawa widoczności

Na początku pozycjonowania najważniejsze jest polepszenie widoczności sklepu w wynikach wyszukiwania Google. Widoczność oraz wszelkie zmiany pozycji sklepu internetowego można sprawdzić dzięki specjalistycznym narzędziom analitycznym, takim jak np.:

  • Senuto,
  • SEMSTORM,
  • Searchmetrics.

Na początku wzrost widoczności sklepu w Google może być awansem z setnej na osiemdziesiątą stronę wyników wyszukiwania Google. Należy pamiętać o tym, że pozycjonowanie sklepu jest procesem długotrwałym, który wymaga czasu, a duże zmiany nie pojawiają się z dnia na dzień. Na początku pozycjonowania warto w szczególności sprawdzać liczbę fraz w TOP10, a także to, czy frazy te pasują do prezentowanej oferty. Początkowa analiza oraz idąca za nią prosta optymalizacja to kroki, które wpłyną na poprawę widoczności strony, a w dalszej kolejności na zwiększenie konwersji.

Etap II - analiza ilości odwiedzin

Pozycjonowanie sklepów internetowych to proces, który nie kończy się w momencie, w którym witryna znajdzie się w TOP10 lub TOP50. Na etapie, gdy sklep wyświetla się już w wynikach wyszukiwania warto jest analizować przyrost użytkowników w uniwersalnym narzędziu Google Analytics. Innym, równie przydatnym narzędziem analitycznym, którym można posłużyć się podczas analizy liczby odwiedzin jest Google Search Console, które pozwala na prześledzenie tego, po jakich frazach miały miejsce wejścia na stronę.

Etap III - zwiększenie ilości konwersji

Skuteczne pozycjonowanie powinno sprawiać, że duża liczba odwiedzin przekłada się na odpowiednio dużą liczbę konwersji. Aby sprawdzić, czy pozycjonowanie sklepów internetowych jest skuteczne należy przeprowadzić analizę skuteczności odwiedzin. Szczególną uwagę warto zwrócić na to:

  • czy odwiedziny generują konwersje,
  • jakie źródła biorą udział w pozyskiwaniu konwersji (organic, linki, reklamy, media społecznościowe).

Wspomniane już Google Analytics oferuje możliwość wygenerowania raportu najpopularniejszych ścieżek konwersji, a także sprawdzenia tego, jak zachowują się konwertujący użytkownicy. Bardzo często z raportu wynika, że na ścieżce konwersji wiele odwiedzin sklepu pochodzi z Google. Oznacza to, że pozycjonowanie jest skuteczne i przynosi oczekiwane efekty.

Gdy odwiedzin w sklepie jest dużo, a sprzedaż utrzymuje się na niskim poziomie należy przeanalizować zachowania użytkowników. Pomocne będą w tym narzędzia takie jak Yandex Metrica lub Mouse Flow. W ramach analizy należy uwzględnić czynniki, takie jak:

  • aspekty techniczne (być może klienci rezygnują, bo strona źle działa),
  • treści (czy przekonują do zakupu, w jasny sposób prezentują ofertę, są unikalne),
  • ścieżka zakupowa (czy nie składa się ze zbyt dużej ilości etapów),
  • dostęp do informacji (czy z poziomu każdej strony klient trafi na informacje dotyczące kosztów i warunków dostawy oraz metod płatności),
  • menu (czy produkt można w łatwy sposób odnaleźć, czy nie jest on zbyt głęboko osadzony w kolejnych podkategoriach).

Analiza pozycjonowania sklepu internetowego - klucz do sukcesu

Pozycjonowanie sklepu internetowego jest skuteczne, jeśli prowadzi do sprzedaży. Z kolei analiza poszczególnych etapów pozycjonowania jest niezwykle istotna, ponieważ prowadzi do wniosków na temat tego co jeszcze można poprawić, aby uzyskać lepszą widoczność lub więcej konwersji. Na pewnym etapie w procesie pozycjonowania może dominować optymalizacja współczynnika konwersji, czyli działania, które zwiększają sprzedaż.

Więcej informacji: https://widoczni.com/pozycjonowanie-sklepu-internetowego/

 

Artykuł partnera

Komentarze (0)

marketingbusiness.pl

innowacja@marketingbusiness.pl

Galeria