Księga znaku – co warto o niej wiedzieć?

Księga znaku, brand book, księga identyfikacji wizualnej lub księga CI – takie nazwy stosuje się do określenia graficznej esencji danej marki. Czym jest księga znaku, co powinna zawierać i czy warto w nią inwestować?

Czym jest księga znaku?

Mówiąc w dużym skrócie, brand book to spis zasad, dotyczących użycia logo/logotypu i kolorów brandowych. Księga znaku to opis reguł stosowania danych układów graficznych – logo, czcionki i wszystkich elementów, które składają się na wizerunek danej firmy. Można zamówić wykonanie podstawowej księgi znaku lub też wybrać wersję rozszerzoną – tę nieco droższą, ale przy tym bardziej rozbudowaną i szczegółową. Rozszerzona księga znaku jest wzbogacona o więcej przykładów i konkretne warianty – dozwolone i niedozwolone użycie logo, barwy firmowe oraz rozmiar i krój pisma.

Po co mi księga znaku?

Po to, aby budować swój wizerunek na spójnych, przemyślanych podstawach. Księga CI o szkielet Twojego brandu – ma być jego fundamentem, oparciem i graficzną esencją jego tożsamości. Tworząc przemyślaną identyfikację wizualną, konsekwentnie budujesz pozytywny obraz swojej firmy, pracujesz na zaufanie i pozwalasz, by klienci odbierali Cię tak, jak tego chcesz. Zbiór zasad graficznych spisanych w księdze znaku ułatwia też sprawne tworzenie materiałów promocyjnych – bez każdorazowego rozważania układu, kolorów i użytych konfiguracji graficznych. Brand book to wizualna święta księga, dzięki której każdy grafik lub marketer współpracujący z Twoją marką, będzie miał stały punkt odniesienia. Efekt? Spójna marka, która jest mocno zakorzeniona w realiach rynkowych i dba o klarowny i konsekwentny wizerunek.

Co znajduje się w księdze znaku?

Identyfikacja wizualna firmy to nie tylko logo, ale też ustalony sposób jego stosowania, dozwolone kolory, standardy brandowe oraz elementy, przydatne podczas tworzenia większości materiałów reklamowych. Zazwyczaj w księdze znaku znajduje się logo/logotyp wraz z jego wyjaśnieniem – co oznacza i dlaczego tak został skonstruowany. Często wyjaśniona jest też wybrana kolorystyka oraz sposób prawidłowego zastosowania danego znaku (razem z opisem, jak powinno i nie powinno wyglądać pole wokół logo). Księga znaku zawiera też konkretne wytyczne, dotyczące kroju, koloru i rozmiaru firmowego fontu. Niekiedy w księdze CI opisuje się także dopuszczalne warianty kolorystyczne danego logo oraz wszystkie układy i kolory, które są niedopuszczalne.

Brand book, czyli wizualne DNA marki

W firmowej księdze znaku zwykle opisana jest konstrukcja, układ i znaczenie danego logo, a to właśnie ono jest nośnikiem wiedzy i skojarzeń, jakie będzie budzić Twoja marka. Poza logo, zawarte są tam też konkretne wytyczne, organizujące i ujednolicające komunikacje wizualną Twojej firmy. Księga identyfikacji wizualnej to nie tylko opisanie i ugruntowanie tożsamości wizualnej danego brandu, ale też swoiste DNA całej marki. Brand book to coś, na czym się ona opiera, to, co ją definiuje i wskazuje, jak powinna się ona rozwijać. To wizualne sedno tego, czym dany brand był, jest oraz chce być. Księga znaku to esencja tożsamości danej firmy – właśnie dlatego wymaga ona tak wiele czasu, nierzadko kosztów i analizy profesjonalistów. Warto zainwestować w stworzenie dedykowanej firmowej księgi znaku – po to, aby zaoszczędzić czas projektantów, drukarzy i marketerów w firmie. Dobrze przemyślane i jasno opisane zasady identyfikacji wizualnej będą graficznym punktem odniesienia, który pozwoli zachować spójny i profesjonalny wizerunek Twojej firmy.

 

Materiał zewnętrzny

marketingbusiness.pl

innowacja@marketingbusiness.pl

Galeria