Pozycjonowanie strony oparte o wykorzystanie pełnego potencjału witryny

Co to jest pozycjonowanie - definicja

Pozycjonowanie stron internetowych (z ang. Serach Engine Optimization) to ogół procesów zmierzających do uzyskania wyższej pozycji w wynikach organicznych. Pozycjonowanie w wyszukiwarkach w polskiej nomenklaturze odnosi się do działań przeprowadzanych poprzez edycję kodu i treści pozycjonowanej strony internetowej (ang. on-page) jak i do działań prowadzonych poza stroną (ang. off page).

Jakie są zalety pozycjonowania?

Jeśli chcesz żeby Twój biznes zaistniał w Internecie praktycznie nie możesz pominąć tematu pozycjonowania. Według badania PBI w grudniu 2018 roku z Internetu korzystało 28 mln Polaków. Szacuje się że 97% z nich korzysta z wyszukiwarki Google do wyszukiwania informacji, produktów i usług. Czy warto być wysoko w wynikach wyszukiwania? Szacuje się że ponad 50% wejść na strony internetowe z wyszukiwarek przypada na witrynę znajdującą się na pierwszej pozycji. Ten fakt jednoznacznie podkreśla zasadność działań w zakresie SEO. 
 
Poniżej przedstawiono tabelę pokazującą jaką ilość ruchu organicznego zdobywają strony na poszczególnych pozycjach w wyszukiwarce.
Pozycja % osób które wchodzą na stronę tej pozycji

Zalety pozycjonowania:

Ruch organiczny jest bardzo wartościowy ponieważ strona internetowa jest zaprezentowana użytkownikowi dokładnie wtedy gdy jej poszukuje. Nie można tego powiedzieć o reklamach w innych mediach np. radiu lub telewizji. 
W porównaniu do innych form reklamy, pozycjonowanie zazwyczaj wiąże się z niższymi kosztami.
Wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania budują rozpoznawalność i zaufanie do marki. 
Większy ruch na stronie z reguły przekłada się za wzrost przychodów przedsiębiorstwa.
SEO zazwyczaj charakteryzuje się wyższym wskaźnikiem ROI (z ang. return on investment) w porównaniu do innych form reklamy.
 

Z jakich elementów składa się pozycjonowanie?

Tak jak wcześniej wspomniano pozycjonowanie stron www z reguły jest dzielone na działania off-page oraz on-page. Natomiast na potrzeby niniejszej publikacji proponujemy podział na 4 kategorie:

TREŚĆ

Ilość i unikalność treści
Częstotliwość dodawania treści

KOD I STRUKTURA

Szybkość ładowania strony
Optymalizacja kodu
Struktura strony, mapa strony
Wersja dla urządzeń mobilnych

LINKOWANIE

Jakość stron zamieszczających odnośniki do naszej strony
Łączna liczba linków z innych stron www
Obecność w social media
Linkowanie wewnętrzne

DOBÓR SŁÓW KLUCZOWYCH

Wybór odpowiednich słów kluczowych 
zaplanowanie strategii w zakresie SEO

TREŚĆ – Content is king!

Jakie elementy treści możemy poprawić? 
Absolutną podstawą pozycjonowania strony jest unikalna treść.  Załóżmy że mamy unikalną i interesującą dla czytelnika treść. Jak możemy tą treść zoptymalizować? Poniżej przedstawiono podstawowe elementy w zakresie dostosowania treści pod wyszukiwarki:  
Dodanie i edycja tagów,
Odpowiednie zagęszczenie słów kluczowych w tekście,
Wybór nagłówków odpowiadających pozycjonowanym frazom, 
Utworzenie logicznej struktury nagłówków HTML,
Modyfikacja tekstu alternatywnego (alt) dla elementów graficznych

KOD I STRUKTURA – Tak, strona powinna być utworzona dla użytkowników, ale nie zapomnij o robotach indeksujących Twoją witrynę!

Zaleca się tworzenie szybkich i lekkich stron. Co to oznacza? Innymi słowy kod strony musi być tak zoptymalizowany żeby bot wyszukiwarki dokonujący indeksacji chętnie wracał na naszą stronę. Lepiej zoptymalizowany kod nie pozostaje nie zauważony przez algorytm wyszukiwarki. Zoptymalizowane witryny są nie tylko częściej indeksowane ale przede wszystkim wyżej klasyfikowane w wynikach wyszukiwania. 
Dostosowanie witryny do standardów W3C to podstawa, natomiast w niniejszym tekście nie zamierzamy wchodzić szczegółowo w aspekty techniczne dlatego poniżej tylko wymieniono kluczowe elementy na które powinien zwrócić uwagę projektant witryny: 
Optymalizacja HTML, XHTML,
Optymalizacja CSS,
Ograniczenie wykorzystania technologii Flash oraz JavaScript,
Zastosowanie pliku XML,
Protokół HTTPS
Odpowiednie zadbanie o poprawę powyższych elementów powinno skutkować przyśpieszeniem czasu ładowania witryny. Google jasno przyznaje że czas ładowania witryny oraz czas łączenia się z serwerem ma wpływ na klasyfikację wyników wyszukiwania. Potwierdzeniem tej tezy jest narzędzie PageSpeedInsight rozwijane przez Google, które daje możliwość właścicielom stron sprawdzenia szybkości działania. Alternatywnym narzędziem wykorzystywanym do tego celu jest GTmetrix.  
Poza zoptymalizowanym kodem nie należy zapomnieć o strukturze serwisu. Rekomendowana struktura URL zawiera tytuł lub główne słowo kluczowe w adresie. 
Przykładowe słowo kluczowe: „rowery miejskie”. Prawidłowa struktura: 
Tego rodzaju struktura jasno określa hierarchę informacji na stronie. 
Dobrze zaplanowana mapa strony nijako wymusza na właścicielu witryny odpowiednie zaprojektowanie menu (które ma często kluczowe znaczenie w kontekście implementacji linkowania wewnętrznego). 
Od 21 kwietnia 2015 dostosowanie strony pod urządzenia mobilne ma bardzo duży wpływ na pozycjonowanie strony. Na ten aspekt szczególnie powinni zwrócić uwagę właściciele starszych witryn. Google udostępniło specjalne narzędzie służące testowaniu dostosowania witryny do urządzeń mobilnych.

LINKOWANIE – jakość ważniejsza niż ilość.

Linkowanie (z ang. Link building) to działania polegające na zdobywaniu odnośników do pozycjonowanej witryny. Poprawne wdrożenie strategii w zakresie linkowania ma na celu zwiększenie ilości odniesień do witryny, co może przełożyć się na uzyskanie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. Obecnie w środowisku osób pracujących w branży SEO coraz więcej mówi się o tym że większe znaczenie ma jakość uzyskanych odnośników niż ich ilość.
Jak działa link building? Zasada działania link buildingu w uproszczeniu przedstawia poniższa grafika (więcej na lepszymarketing.pl).
Mówiąc o linkowaniu z reguły mamy na myśli zewnętrzne strony które odnoszą się do naszej witryny. Tymczasem warto mieć na uwadze że linkowanie dzielimy na zewnętrzne (opisane powyżej) oraz wewnętrzne. Czym jest linkowanie wewnętrzne? To nic innego jak tworzenie odnośników do podstron w obrębie jednej witryny. Poniżej zaprezentowano przykład linkowania wewnętrznego na stronie money.pl. Jak widać w tak krótkim tekście zamieszczono aż 4 linki wewnętrzne. 
W celu usprawnienia linkowania wewnętrznego można również stosować tagi lub dodatkowe menu nawigacyjne (breadcrumbs). 
  • Dobór słów kluczowych

To jeden z najważniejszych etapów podczas optymalizacji strony internetowej. Odpowiedni dobór słów jest podstawą przyszłego sukcesu danego serwisu. Do tej czynności używamy płatnych narzędzi takich jak ahrefs.com czy senuto.com. 
Bierzemy pod uwagę średnią miesięczną liczbę wyszukiwani oraz konkurencyjność fraz. Często opłaca się optymalizować serwisy na mniej konkurencyjne frazy na które łatwiej będzie nam dostać się do TOP10. Jednak najbardziej efektywnym działaniem jest pozycjonowanie szerokie na nieograniczoną liczbę fraz. 

Podsumowując

Pozycjonowanie to skomplikowany proces, dlatego warto zastanowić się nad współpracą z Agencją SEO.  Warto na samym początku określić nasze cele oraz ustalić systematyczność i rodzaje raportów. Dzięki jasnym zasadom, będzie nam łatwiej kontrolować daną agencję. 

Komentarze (0)

marketingbusiness.pl

Witamy na marketingbusiness.pl! Sprawdź nasze publikacje i dowiedz się więcej na temat marketingu / HR czy technologii, sprawdź także najnowsze wiadomości oraz sytuacje na rynkach, a także dowiedz się jak lepiej poprowadzić swoją firmę i karierę. Zapraszamy!

innowacja@marketingbusiness.pl

Galeria