E-commerce - specyfika i perspektywy rozwoju

​Co to jest e-commerce? E-commerce to kupno i sprzedaż towarów lub usług przez Internet, a także transfer pieniędzy i danych w celu sfinalizowania sprzedaży. Znany jest również jako handel elektroniczny lub handel internetowy.  

Czym jest handel internetowy?

Obecnie, pytania dotyczące e-commerce zazwyczaj koncentrują się wokół tego, które kanały są najlepsze do prowadzenia biznesu online, ale jednym z najbardziej palących pytań jest właściwa pisownia e-commerce. Prawda jest taka, że nie ma jednego, który jest dobry lub zły, a to zwykle sprowadza się do preferencji. Niezwykle ważne w e-commerce jest to, na jakiej platformie został utworzony sklep. Jedną z najczęściej wybieranych jest comarch sklep.

Handel elektroniczny (electronic commerce) polega na kupnie i sprzedaży towarów i usług lub na przekazywaniu środków finansowych lub danych za pośrednictwem sieci elektronicznej, głównie Internetu. Te transakcje biznesowe mogą być zawierane między przedsiębiorstwami (B2B), między przedsiębiorstwami a konsumentami (B2C), między konsumentami lub między konsumentami a przedsiębiorstwami. Terminy e-handel i e-biznes są często używane zamiennie. Termin e-tail jest również czasami używany w odniesieniu do procesów transakcyjnych, które składają się na zakupy detaliczne online.

W ostatniej dekadzie powszechne korzystanie z platform handlu elektronicznego, takich jak Amazon i eBay, przyczyniło się do znacznego wzrostu sprzedaży detalicznej w Internecie. W 2007 r. handel elektroniczny stanowił 5,1% całkowitej sprzedaży detalicznej; w 2019 r. handel elektroniczny stanowił 16,0%.

Jak działa e-handel?

E-commerce jest zasilany przez Internet, gdzie klienci mogą uzyskać dostęp do sklepu internetowego, aby przeglądać i składać zamówienia na produkty lub usługi za pośrednictwem własnych urządzeń.

W trakcie składania zamówienia przeglądarka internetowa klienta komunikuje się z serwerem, na którym znajduje się strona sklepu internetowego. Dane dotyczące zamówienia będą następnie przekazywane do centralnego komputera znanego jako menedżer zamówień -- następnie przekazywane do baz danych, które zarządzają poziomem zapasów, systemu handlowego, który zarządza informacjami o płatnościach (przy użyciu aplikacji takich jak PayPal), oraz komputera bankowego -- przed powrotem do menedżera zamówień. Ma to na celu upewnienie się, że zapasy w sklepie i środki klienta są wystarczające do realizacji zamówienia. Po zatwierdzeniu zamówienia, menedżer zamówień powiadomi serwer internetowy sklepu, który następnie wyświetli komunikat informujący klienta, że jego zamówienie zostało pomyślnie zrealizowane. Menedżer zamówień wyśle następnie dane zamówienia do magazynu lub działu realizacji, aby produkt lub usługa zostały pomyślnie wysłane do klienta. W tym momencie produkty materialne i/lub cyfrowe mogą zostać wysłane do klienta, lub może zostać przyznany dostęp do usługi.

Platformy, które obsługują transakcje e-commerce, mogą obejmować rynki internetowe, na których sprzedawcy po prostu się rejestrują, takie jak Amazon.com; narzędzia typu "oprogramowanie jako usługa" (SaaS), które pozwalają klientom "wynająć" infrastrukturę sklepu internetowego; lub narzędzia typu "open source", którymi firmy mogą zarządzać w ramach własnego rozwoju.

Rodzaje handlu elektronicznego

Handel elektroniczny typu business-to-business (B2B) odnosi się do elektronicznej wymiany produktów, usług lub informacji między przedsiębiorstwami, a nie między przedsiębiorstwami a konsumentami. Przykłady obejmują katalogi online oraz strony internetowe wymiany produktów i dostaw, które umożliwiają przedsiębiorstwom wyszukiwanie produktów, usług i informacji oraz inicjowanie transakcji za pośrednictwem interfejsów e-zamówień.

Business-to-consumer (B2C) to detaliczna część handlu elektronicznego w Internecie. Jest to sytuacja, w której firmy sprzedają produkty, usługi lub informacje bezpośrednio do konsumentów. Termin ten był popularny w czasie boomu dot-comów pod koniec lat 90-tych, kiedy internetowi detaliści i sprzedawcy towarów byli nowością.

Dziś w Internecie istnieje niezliczona ilość wirtualnych sklepów i centrów handlowych sprzedających wszelkiego rodzaju dobra konsumpcyjne. Najbardziej znanym przykładem takich stron jest Amazon, który dominuje na rynku B2C.

Consumer-to-consumer (C2C) to rodzaj handlu elektronicznego, w którym konsumenci handlują ze sobą online produktami, usługami i informacjami. Transakcje te są zazwyczaj przeprowadzane za pośrednictwem strony trzeciej, która zapewnia platformę internetową, na której przeprowadzane są transakcje.

Aukcje internetowe i ogłoszenia drobne to dwa przykłady platform C2C, przy czym eBay i Craigslist to dwie najpopularniejsze z nich. Ponieważ eBay jest firmą, ta forma handlu elektronicznego może być również nazywana C2B2C - consumer-to-business-to-consumer.

Consumer-to-business (C2B) to rodzaj handlu elektronicznego, w którym konsumenci udostępniają swoje produkty i usługi online firmom, które mogą je licytować i kupować. Jest to przeciwieństwo tradycyjnego modelu handlu B2C.

Popularnym przykładem platformy C2B jest rynek, na którym sprzedawane są zdjęcia, obrazy, media i elementy projektowe wolne od opłat licencyjnych, takie jak iStock. Innym przykładem może być portal z ofertami pracy.

Business-to-administration (B2A) odnosi się do transakcji przeprowadzanych online pomiędzy firmami a administracją publiczną lub organami rządowymi. Wiele gałęzi administracji jest zależnych od e-usług lub produktów w taki czy inny sposób, zwłaszcza jeśli chodzi o dokumenty prawne, rejestry, ubezpieczenia społeczne, podatki i zatrudnienie. Przedsiębiorstwa mogą je dostarczać drogą elektroniczną. Usługi B2A znacznie się rozwinęły w ostatnich latach, ponieważ poczyniono inwestycje w możliwości e-administracji.

Usługi typu konsument-administracja (C2A) odnoszą się do transakcji przeprowadzanych online pomiędzy indywidualnymi konsumentami a administracją publiczną lub organami rządowymi. Rząd rzadko kupuje produkty lub usługi od obywateli, ale osoby fizyczne często korzystają z usług elektronicznych.

Artykuł sponsorowany

Komentarze (0)

marketingbusiness.pl

innowacja@marketingbusiness.pl

Galeria