Content marketing w 2016 roku – 12 tendencji

Content marketing, podobnie jak pozostałe elementy, nieustannie się rozwija i podlega stałym modyfikacjom. Jest to przede wszystkim reakcja na zmiany zachodzące na rynku. Sprawdź, jakie prognozy na temat jego ewolucji na rok 2016 mają eksperci w branży. Czy storytelling w znanej dotąd formule doczeka się swojego końca? Jaki wpływ na pracę content marketerów będzie miał Ad Block?

1. Tendencja pierwsza: AdBlock przyczyni się do zwiększenia budżetu na content marketing Pierwsze prognozy dotyczą współistnienia content marketingu i AdBlocka. Michael Brenner, będący głównym strategiem NewsCreeda przewiduje, że dzięki AdBlockowi (a może przez niego?) znacznie wzrosną budżety reklamowe na content marketing. Dlaczego? Znaczący wpływ ma na to nieustannie rosnąca liczba użytkowników, wykorzystujących tą wtyczkę do blokowania reklam. W ciągu ostatniego roku, ich liczba wzrosła o przeszło 40%. Warto dodać, że liczba użytkowników AdBlocka wynosi około 198 milionów – i są to użytkownicy aktywni. Polska plasuje się na drugim miejscu pod względem ilości internautów blokujących reklamy w przeglądarce. Sytuacja taka wymusi skupienie na solidniejszych działaniach content marketingowych.

2. Tendencja druga: w 2016 roku dojdzie do fuzji i przejęć w content marketingu Joe Pulizzi, założyciel Content Markieting Institute i jednocześnie autor książki „Content Inc.” przewiduje, że rok 2016 będzie rokiem coraz większego zainteresowania firm zakupem nowych witryn, a w szczególności blogów i niszowych portali tematycznych. Zakładanie własnej strony jest czasochłonne, a skoro proces ten można skrócić poprzez zakup gotowej witryny – rozwiązanie to będzie chętnie wykorzystywane.

3. Video stanie się podstawową formą przekazu Jay Baer – prezes Convinience&Convert wskazuje na video jako podstawową formę przekazu dla wszystkich marek bez wyjątku. Tendencja ta nie ominie nawet branży B2B. Powód jest prosty: odbiorcy są głodni przekazów video, nawet, jeśli są one niewyraźne, nagrywane w czasie rzeczywistym. Wskazuje na to rosnąca popularność między innymi Facebook Live, filmów na Twitterze, Instagramie, czy na poczciwym YouTube. Po pierwsze internauci uwielbiają po prostu przekaz filmowy, po drugie zaś – to właśnie video stanowi najlepszy sposób na większą skuteczność content marketingu. Video zawiera w sobie wszystko: dźwięk, obraz i tekst (uzyskiwany dzięki transkrypcji). Jay Baer przewiduje więc, że w tym roku fundamentem content marketingu będzie właśnie video.

4. Content marketing pod znakiem zwiększonej współpracy Lee Odden, CEO TopRank Marketing wysnuwa tezę, że przy procesie tworzenia treści nastąpi zwiększenie współpracy. Marki będą chciały tworzyć content z liderami branży i ekspertami, a także z klientami i grupami skupionymi wokół marki. Współpraca ta polegać będzie na skupianiu się na wzajemnej wartości treści.

5. Opór przed content marketingiem? Marcus Sheridan przewiduje, że zdecydowana większość firm może założyć, że nie da się już nic więcej powiedzieć ani napisać. Działanie to spowoduje niemal natychmiastowe pozostanie w tyle za konkurentami. Szanse na zostanie liderem w swojej branży będą mieć jedynie te firmy, które nie poddadzą się takiemu myśleniu i będą walczyć o rozgłos.

6. Mierzenie ROI będzie ważniejsze od reszty zabiegów Carlos Hidalgo zakłada, że głównym celem marketingowców stanie się poszerzenie swoich umiejętności o dokładniejsze mierzenie skuteczności swoich działań content marketingowych. Aktualnie tylko około 30 % z nich, pracujących w branży B2B potrafi dokładnie zmierzyć wydatki na cele związane ze swoim działaniem.

7. Pojawienie się nowego gatunku pracownika Ian Cleary spekuluje, że najważniejsze stanie się zwiększanie kwalifikacji content marketerów. Będą oni uczyć się projektowania i optymalizacji procesów w lejku sprzedażowym. Choć obecnie na rynku jest szerokie grono specjalistów potrafiących wykorzystać ruch na stronie do lepszej konwersji, to content marketingowcy powinni znać doskonale sposoby na pozyskiwanie ruchu o lepszej jakości. Wzrośnie więc zapotrzebowanie na hybrydę content marketera i specjalisty od optymalizacji współczynnika konwersji lejka sprzedażowego.

8. Koniec storytellingu w znanej, klasycznej formie Jason Miller zakłada, że storytelling w znanej wszystkim formie: wstęp, rozwinięcie i zakończenie przestanie istnieć. Jego miejsce zajmą krótkie anegdoty – to sposób na przyciągnięcie uwagi większej rzeszy użytkowników. Problemem jest sukcesywnie malejąca zdolność do koncentracji uwagi – trzeba więc wyjść naprzeciw użytkownikowi. Anegdota to krótki i przyjemny w odbiorze wycinek rzeczywistości, który o wiele łatwiej zapamiętać niż długą i skomplikowaną treść.

9. Poznanie person – czas, start! Ardath Albee uważa, że w tym roku nastąpi koniec stosowanych dotychczas metod, a content marketerzy za cel obiorą dogłębniejsze poznanie swoich klientów. Dzięki temu będą w stanie stworzyć o wiele bardziej precyzyjną i udokumentowaną strategię content marketingową.

10. Czas na reorganizację działów marketingowych Luke Kintigh zauważa, że rosnąca zbieżność mediów, danych i treści zmusi firmy do zreformowania dotychczas stosowanych metod, a także ról pełnionych przez specjalistów w zespołach marketingowych. Dzięki temu współpraca ludzi odpowiedzialnych za PPC analitykę czy projekty kreatywne zostanie wymuszona, a to przełoży się na poszerzenie wiedzy o użytkowniku. Powstanie więc nowy rodzaj content marketingowca: będzie potrafił on tworzyć treści, dystrybuować je, a także zmierzyć skuteczność swojego działania.

11. Blokowanie reklam to plus dla branży Również Kintigh zauważa, że dzięki powszechnemu blokowaniu reklam przez użytkowników, firmy stanęły przed wyzwaniem. Zostaną one bowiem w ten sposób zmuszone do pracowanie nad lepszym UX, które będzie musiało sprawdzić się po każdej stronie: wydawców, reklamodawców i odbiorców. Dzięki blokowaniu reklam, firmy będą musiały postarać się o stworzenie takich, które będą wartościowe i nie będą powodowały chęci blokowania ich.

12. Content Marketing World czy Content Marketing Cosmos? Ann Handley mówi, że Joe Pulizzi uznaje nazwę „Content Marketing World” za niewystarczającą do tego, by opisać potęgę branży, w związku z czym zmienia nazwę swojego flagowego wręcz wydarzenia na „Content Marketing Cosmos”.

marketingbusiness.pl

Portal należy do firmy:

Fusion Marketing Sp. z o.o.
os. Centrum A 4 /U3
31-923 Kraków

Zapytania dotyczące reklamy w portalu prosimy kierować za pośrednictwem naszej agencji reklamowej: 

agencja logo

Galeria