Kilka wskazówek dla początkujących copywriterów

Copywriting jako sposób zarabiania na życie, staje się coraz bardziej popularny. Część osób, pracując jednocześnie na etacie, decyduje się na dorobienie sobie w ten sposób do pensji, druga część porzuca ciepłe i pewne posady, by całkowicie poświęcić się pisaniu tekstów na zlecenie i rozwijać w tym kierunku. Niezależnie od tego, do której grupy należysz, musisz wiedzieć, że stawianie pierwszych kroków w copywritingu bywa trudne.

Poczatkujące osoby, nawet jeśli piszą ciekawe i poprawne pod względem językowym i stylistycznym teksty, nie zawsze wiedzą, gdzie kierować swoje kroki, by uzyskać pierwsze zlecenia. Aktywne poszukiwanie klientów wydaje się niekiedy przypominać pracę przedstawiciela handlowego, który usilnie próbuje sprzedać swój produkt.

Nie musimy jednak chodzić od drzwi do drzwi, by zdobyć pierwszych klientów. Ba, nie musimy nawet wychodzić z domu. Praca copywritera ma to do siebie, że w przeważającej większości przypadków jest pracą zdalną i taki też może być sposób pozyskiwania klientów.

Od czego zacząć?

Na wstępie chcę zaznaczyć, że nie ma sprawdzonego sposobu pozyskiwania zleceń, który zadziała w 100% przypadków. Warto nastawić się na to, że poszukiwania mogą potrwać. Brak złotego środka  zmusza początkujących copywriterów do aktywnego poszukiwania klientów i obniżania stawek, by zaistnieć na rynku.

Warto pamiętać w tym miejscu, że przyjmowanie zleceń za najniższe stawki może być postrzegane w branży, jako psucie rynku. Co więcej, często szufladkuje początkujących, jako „taniego copywritera”. Z taką etykietką, nawet, jeśli współpraca zapowiadała się obiecująco i miała potrwać dłużej, trudno będzie ubiegać się o zwiększenie wynagrodzenia u tego samego zleceniodawcy. W konsekwencji prawdopodobnie spowoduje to konieczność poszukiwania nowych zleceń, które dadzą większy komfort finansowy.

Jak dostać zlecenie?

Przedstawione poniżej sposoby pozyskiwania klientów odnoszą się raczej do osób początkujących. Copywriter Dynanet.pl, który w branży działa już długo i jest znany wśród klientów, etap aktywnego poszukiwania zleceń ma już za sobą. Zamówienia spływają od klientów, a doświadczony copywriter może decydować, które z nich przyjąć do realizacji, a które odrzucić. Taki sposób pracy marzy się każdemu, kto w copywritingu stawia pierwsze kroki. Zanim jednak osiągniesz ten etap, musisz zdobyć pierwsze zlecenie. Jak to zrobić?

Jakość tekstów

Koniecznie musisz zadbać o to, aby twoje teksty były lekkie do czytania oraz poprawne językowo i stylistycznie. W pracy copywritera, nawet początkującego, niedopuszczalne są błędy ortograficzne, interpunkcyjne, czy stylistyczne. Niech wysoka jakość tekstów, stanie się twoją wizytówką.

Konkurencyjne stawki

Było już o psuciu rynku niskimi stawkami, a teraz będzie o czyś zupełnie przeciwnym. Nie dawaj zbyt wysokich stawek. Mało która początkująca osoba w branży, już przy pierwszym zleceniu może sobie pozwolić na windowanie stawek na poziomie tych, jakie otrzymują działający od wielu lat copywriterzy. Zapytasz – jaka stawka będzie zatem odpowiednia?

Sprawdź w sieci widełki, w których oscylują stawki za konkretne rodzaje tekstów (artykuły eksperckie, blogowe, precle) i postaraj się do nich dopasować tak, by być konkurencyjnym, a jednocześnie nie czuć się poszkodowanym.

Tekst próbny

Jeśli dysponujesz tekstami próbnymi, roześlij 2 -3 z nich do potencjalnych zleceniodawców, z zapytaniem, czy będą zainteresowani współpracą. W wiadomości zaznacz, że teksty przesłane zostały w celu zaprezentowania twoich umiejętności i bez twojej zgody nie mogą być publikowane, ani też wykorzystane w innych sposób.

Portale dla copywriterów

Pierwszych zleceń możesz szukać też na portalach dla copywriterów. Najpopularniejsze z nich to: oferia.pl, textbroker.pl, useme, 10heads.pl. Decydując się na realizację zleceń z portali, musisz jednak mieć świadomość, że zarobisz nieco mniej, niż współpracując bezpośrednio z klientem.

Pozyskanie pierwszego zlecenia nie zawsze jest proste. Jednak jeśli się uda, a twoje teksty spodobają się zleceniodawcy, możesz nawiązać dłuższą współpracę. 

 

Materiał zewnętrzny

marketingbusiness.pl

innowacja@marketingbusiness.pl

Galeria