Obsługujesz zamówienia internetowe? Poznaj możliwości, jakie dają systemy ERP

Coraz więcej firm zajmujących się handlem przenosi się do internetu lub rozszerza swoją działalność o sprzedaż w sieci. Dotyczy to praktycznie wszystkich branż pomijając może te, w których przed zakupem danego produktu trzeba go na własne oczy zobaczyć, dotknąć i wypróbować. Sprzedaż internetowa prowadzona jest często na bardzo dużą skalę. Aby efektywna praca dużego sklepu internetowego była możliwa, warto wykorzystać systemy ERP.

Moduł CRM

Kluczową część działalności każdego sklepu internetowego jest kontakt z klientem: przyjmowanie zamówień, skargi i zażalenia, odpowiadanie na pytania. Właśnie w tym obszarze możemy w pełnej okazałości zobaczyć przydatność systemów CRM (customer relationship management) które zazwyczaj są jednym z modułów ERP.  Dzięki tym narzędziom wiele procesów można zautomatyzować (np. zbieranie zamówień), a także rozsądnie zarządzać kontaktami z najważniejszymi partnerami i samymi klientami tak, by nikt nie był pokrzywdzony np. poprzez zbyt długie oczekiwanie na odpowiedź na zadane pytanie lub pomoc w przypadku pojawienia się problemu.

Zarządzanie przestrzenią magazynową

Jedną z najważniejszych kwestii podczas prowadzenia działalności polegającej na sprzedaży internetowej, jest odpowiednio szybkie realizowanie zamówień. Aby sprzedaż internetowa miała sens, powinna być realizowana co najmniej w skali kraju. Oznacza to konieczność posiadania (na własność lub np. w dzierżawie) powierzchni magazynowych, z których bezpośrednio będziemy wysyłać towar do klientów mieszkających w różnych regionach. Systemy ERP pozwalają na kontrolowanie stosunku podaży do zapotrzebowania i pozwalają zareagować, gdy to drugie przewyższa to pierwsze – możemy wówczas zamówić do danego magazynu więcej towaru lub - jeśli w innym magazynie mamy go za dużo - przetransportować tam, gdzie jest bardziej potrzebny.

Narzędzia statystyczne i planowanie

Systemy ERP, szczególnie te bardziej zaawansowane, są też zazwyczaj wyposażone w narzędzia służące do szybkiego tworzenia statystyk, a nawet prowadzenia symulacji z użyciem dużej ilości zmiennych. Funkcje te czynią je niezwykle użytecznymi podczas ustalania strategii firmy w praktycznie każdym obszarze. Dzięki nim możemy sprawdzić np. jak na sprzedaż danego produktu może wpłynąć wynik wyborów, przygotowana przez nas kampania reklamowa lub w jaki sposób zmienią się nasze wyniki finansowe, gdy zaczniemy oferować towar dostarczany przez nowego kontrahenta. Możliwości są tu praktycznie nieograniczone, a moduły statystyczne i prognostyczne (APS - Advanced Planning System) rozwijają się z roku na rok, dostarczając prognoz coraz skuteczniejszych i dotyczących coraz odleglejszych terminów.

Artykuł sponsorowany

marketingbusiness.pl

innowacja@marketingbusiness.pl

Galeria