Czy podpis elektroniczny wyeliminował pieczątki?

Firmowa pieczątka nieodłącznie kojarzona z różnego rodzaju urzędami, była również ważnym atrybutem każdego przedsiębiorcy. Wielu z nas nadal nie wyobraża sobie prowadzenia firmy, przygotowywania dokumentów bez pieczątki. Dlatego nie powinno być zaskoczenia, że pod hasłem pieczątki Poznań znajdziemy firmy, które je wykonują, projektują i realizują nowe kalki na zamówienie klientów. Pojawia się jednak pytanie czy faktycznie pieczątka nadal jest tak nieodłączną częścią prowadzenia firmy, czy nadal jest potrzebna i powszechnie wykorzystywana czy może jednak krok po kroku, w związku z innymi możliwościami, pieczątki jednak będą odchodzić do lamusa.

Czy podpis elektroniczny pokonał pieczątki?

Przed kilkunastoma laty zaczęły się upowszechniać podpisy elektroniczne o certyfikowanym charakterze. Była to oczywiście istotna zmiana, uwarunkowana również tym, że coraz więcej dokumentów generowaliśmy w formie elektronicznej. Przejście na komputery doprowadziło do sytuacji, w której faktycznie podpis elektroniczny stał się dla nas bardzo istotny, ponieważ pozwalał na wysyłanie dokumentów elektronicznych również w elektronicznej formie. W tym momencie oczywiście pieczątka nie miała racji bytu, ponieważ dokument w ogóle nie przybierał drukowanej formy. W momencie, gdy certyfikowany podpis elektroniczny zaczął zyskiwać na popularności mogliśmy się dowiedzieć, że coraz więcej osób się na niego decyduje. Był to moment, w którym faktycznie niektórzy zaczęli wieszczyć koniec tradycyjnych pieczątek. Tak się jednak nie stało.

Pieczątki nadal popularne

Mimo pojawienia się dokumentów elektronicznych i certyfikowanych podpisów elektronicznych pieczątki nie straciły na znaczeniu i nadal były powszechnie wykorzystywane przez przedsiębiorców. Elektroniczny obieg dokumentów oczywiście był wygodny, jednak wiele firm nie było w stanie u siebie go wprowadzić, poza tym nadal istniały liczne przepisy wymagające posiadania pieczątek. Urzędy oraz wymogi ustawowe w pewnych sytuacjach nadal wymagały posiadania pieczątek i przygotowywania dokumentów w tradycyjnej papierowej formie. Tak więc dokumenty elektroniczne i podpis elektroniczny nieco ograniczyły wykorzystywanie pieczątek, jednak nie można powiedzieć, że je całkowicie z przestrzeni publicznej usunęły. Z roku na rok rósł udział dokumentów elektronicznych, do tego doszły jeszcze zmiany w prawie i to raczej one mogą być przyczyną wycofania pieczątek z obiegu.

Brak wymogu posiadania pieczątki

W roku 2018 nastąpiła istotna zmiana w prawie, którą traktować możemy jako czynnik eliminujący w dużej mierze pieczątki z życia publicznego. Zmiana, o której mówimy wynikała z inicjatywy podjętej przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, które uznało, że wystarczającym będzie zwykły podpis zamiast firmowej pieczątki. Na wniosek tego ministerstwa rząd podjął się zmiany przepisów, które wymagały posiadania pieczątki. W sumie te zmiany dotyczyły aż 170 przepisów, w których ten wymóg się pojawiał. Chodzi głównie o wzory dokumentów z miejscem na pieczątkę. Jednocześnie jednak nadal nie było przepisu, który stwierdzałby, że przedsiębiorca ma wymóg posiadania pieczątki. Można więc stwierdzić, że usunięcie tych przepisów było sposobem na usunięcie również pewnych nieścisłości jakie się pojawiały.

Trzeba jednak podkreślić, że mimo braku obowiązku posiadania pieczątki trudno się jednak spodziewać, że znikną one z obiegu. Dla przedsiębiorców pieczątka była w praktyce ułatwieniem, pozwalały na szybką identyfikację firmy, nie wymagały podpisywania każdego dokumentu. Dlatego można się spodziewać, że nadal z tego atrybutu wielu przedsiębiorców będzie chętnie korzystało.

Artykuł partnera

Komentarze (0)

marketingbusiness.pl

innowacja@marketingbusiness.pl

Galeria