Znaczenie persony w budowaniu strategii marketingowej

Nadrzędnym celem wszelkich działań marketingowych jest pozyskiwanie nowych klientów, co przekłada się na rozwój firmy oraz zwiększenie zysków. Aby to osiągnąć, należy zbudować skuteczną i przemyślaną strategię, której podstawą jest określenie grupy docelowej.

Czy istnieje przekaz uniwersalny? 

Świadomość tego, kim są odbiorcy firmy, pozwala na stworzenie idealnej strategii, która przyniesie wymierne korzyści. Im więcej uwagi zostanie poświęcone badaniu potrzeb potencjalnych klientów, tym łatwiej będzie budować z nimi relacje, wpływać na stopień ich zaangażowania oraz dopasować odpowiednio treści komunikacji. Niemożliwe jest stworzenie uniwersalnego przekazu, który zwróci uwagę wszystkich, nawet jeżeli dotyczyć on będzie ogólnie używanego przedmiotu. Ujednolicona i bardzo ogólna reklama będzie zbyt nudna, aby kogokolwiek zainteresować i skupić czyjąś uwagę. Reklama, która zaś jest skierowana do konkretnej grupy odbiorców i nawiązująca do zasad, wartości i zainteresowań w niej panujących, przyniesie z pewnością o wiele większą korzyść.

Budowanie persony w strategii marketingowej 

Określenie grupy docelowej marki to jeden z najważniejszych etapów tworzenia strategii marketingowej firmy. Jeśli Twoja marka nie ma jeszcze określonej grupy docelowej to warto ją stworzyć jako podstawę komunikacji. Dobrze sprofilowane komunikaty to oszczędność nie tylko czasu, ale także pieniędzy. Teraz pojawia się pytanie - co oznacza pojęcie “persona” i jaką pełni funkcję? 

Precyzyjną metodą, służącą do określenia grupy docelowej jest budowanie person. Takie rozwiązanie pozwala lepiej zrozumieć potencjalnych klientów. Wyobrazić sobie, zamiast danych, konkretną osobę, która się za nimi kryje. Razem z jej słabościami, zainteresowaniami i problemami.  Rozpocznijmy zatem od wyjaśnienia, czym jest persona? To nic innego jak skrupulatny zarys potencjalnego przedstawiciela docelowej grupy, tzw. klienta idealnego. Aby poprawnie zbudować personę, należy zacząć od analizy obecnych klientów. To żmudny, ale przynoszący pozytywne efekty proces. Bardzo pomocne są podczas tego procesu różnorodne narzędzia, które pozwalają np. zbadać potrzeby klientów na podstawie wyszukiwanych przez nich słów kluczowych w wyszukiwarce internetowej. Im więcej wiesz, na temat tego, czego szukają w sieci Twoi klienci, tym szybciej zbudujesz profil persony.  

Dlaczego persony są ważne? 

Stworzenie kilku profili postaci jest niezwykle pomocne podczas procesu projektowego. Profile te służą przede wszystkim dyskusji nad potrzebami użytkowników z konkretnych grup docelowych oraz funkcjonalnościami produktu, nad którym trwają prace. Stworzenie persony obarczonej konkretnymi cechami, potrzebami i zainteresowaniami zapobiega przenoszeniu własnych potrzeb i upodobań na nieistniejących użytkowników, co bez takiego zabiegu jest nagminne, ale jednocześnie bardzo naturalne - każdy podejmuje decyzję poprzez pryzmat swoich potrzeb. Do person można odwołać się podczas procesu tworzenia - na ich podstawie można zdecydować, czy konkretna osoba zrozumie daną formę reklamy, a nawet, czy działanie danego produktu będzie dla niej jasne i proste. Persony przypominają dla jakich użytkowników projektujemy, pomagają w określeniu, jakie informacje są potrzebne do pełnego zrozumienia produktu przez użytkowników.

Jak określić personę? 

Istnieje kilka kluczowych informacji i zagadnień, na których warto się skupić. Pozwalają one stworzyć kompletną personę, dzięki której możliwe będzie skuteczne budowanie marki. Należą do nich przede wszystkim:

  1. Demografia oraz dane podstawowe - są bardzo istotne informacje, takie jak miejsce zamieszkania, płeć, wiek oraz wykształcenie. Zupełnie inaczej rozmawia się z młodą i aktywną kobietą z dużego miasta, a inaczej z mężczyzną po 50-tce, który całe życie spędził w małym miasteczku lub na wsi. Przy budowaniu marki nie da się połączyć skrajnych grup odbiorców w jedną i budować uniwersalnego przekazu. Nie będzie on skuteczny. Dlatego należy w tym momencie wybrać konkretną grupę i konsekwentnie budować personę na jej podstawie.
  2. Zawód - tu należy określić zajmowane stanowisko, rodzaj i wielkość firmy, branżę oraz zakres obowiązków. Dzięki temu zawęża się krąg poszukiwań persony, tym samym dowiadując się, jakie potencjalne wykształcenie mogą mieć docelowi klienci, a także jakich produktów mogą potrzebować w życiu zawodowym.
  3. Codzienność, zainteresowania i rytuały - od nich zależy określenie punktów styczności z marką. Istotna jest godzina pobudki, spędzanie wolnego czasu, użytkowany rodzaj transportu itp. Inaczej planuje się komunikację z kimś, kto ogląda filmiki w wolnym czasie, a inaczej z osobą, która ma czas tylko na słuchanie radia i audiobooków. W jednym przypadku bardziej skuteczną formą reklamy będą ogłoszenia w gazecie, którą dana osoba codziennie rano czyta do śniadania, w innym zaś półgodzinny podcast lub reklama w radio, którego inna osoba słucha podczas drogi do pracy.
  4. Problemy i potrzeby - w tym zagadnieniu chodzi o to, aby określić, jakie problemy dotyczą danej grupy docelowej i jak je można rozwiązać i jak odpowiedzieć na konkretne potrzeby. Powinny one w sposób dość swobodny nawiązywać do oferowanego produktu. Taka identyfikacja pozwala na skupienie zainteresowania. Każdy bowiem pragnie znaleźć rozwiązanie swoich problemów.
  5. Wartości - Jakie klient wyznaje wartości? Jakie ma ambicje? Różne mogą być powody zakupu danej rzeczy - od chęci posiadania, po przypodobanie się komuś.
  6. Strach - jest to jeden z najsilniejszych bodźców, który motywuje do działania. Uświadomienie klientowi niekorzystnych scenariuszy, wyzwoli w nim chęć ustrzeżenia się przed skutkami braku produktu.

Przeanalizowane informacje pozwolą na stworzenie idealnego potencjalnego klienta, czyli persony. Dzięki temu będzie o wiele łatwiej zaplanować skuteczną strategię content marketingową. Zaznaczyć również należy, że działania te pozwalają nie tylko na zwiększenie zysków poprzez sprzedaż produktu, ale też dzięki oszczędności. Reklama skierowana do mniejszej, ale zainteresowanej grupy docelowej będzie tańsza i bardziej skuteczna, niż wymierzenie jej do znacznie większego grona, ale za to niezdefiniowanego. 

Jako Agencja Brandingowa Tango, mamy świadomość jak ważne są działania analityczne i badanie potrzeb rynku przed podjęciem pierwszych działań projektowych. Szukamy najskuteczniejszych rozwiązań i odpowiedzi na pytanie w jakim otoczeniu funkcjonuje nasza marka, do kogo i co komunikuje. Jesteśmy przekonani, że dobra strategia przekłada się na skuteczną komunikację oraz sprzedaż.

Artykuł sponsorowany

Komentarze (0)

marketingbusiness.pl

innowacja@marketingbusiness.pl

Galeria