3 filary skutecznej strategii komunikacyjnej w e-commerce

Mimo że w ostatnim roku powstało wiele sklepów internetowych (tylko w pierwszym kwartale 2021 przybyło 2 tys.) to wciąż handel online ma ogromny potencjał rozwojowy. Już dzisiaj rynek e-commerce, głównie w wyniku pandemii wirusa Sars-CoV-2, przebił magiczną barierę 100 mld, a wysokie tempo wzrostu utrzyma się przez najbliższe lata. Jednak nawet w warunkach tak dobrej koniunktury, nie wystarczy oferta złożona z wysokiej jakości produktów w atrakcyjnej cenie, aby osiągnąć sukces biznesowy. Konieczna jest przemyślana strategia komunikacyjna oparta na trzech mocnych filarach, dzięki której będzie można dotrzeć do grupy docelowej.

Pozycjonowanie stron internetowych (SEO)

Pozycjonowanie stron internetowych niezmiennie od lat stanowi fundament marketingu online, zwłaszcza w branży e-commerce (wyszukiwarka to podstawowe i największe źródło ruchu). To najskuteczniejszy sposób na dobrą widoczność sklepu internetowego w czołówce wyników wyszukiwania na zapytania związane z asortymentem. Regularna obecność w TOP3 (z badań, prowadzonych na różnych rynkach, wynika, że pierwsze trzy miejsca zgarniają 90% ruchu) to gwarancja stałego dopływu nowych klientów i stabilizacja przychodów. A to w biznesie rzecz nie do przecenienia. Ponadto dobra ekspozycja strony w wynikach Google to także korzyść na polu wizerunkowym. Taki sklep wzbudza zaufanie i przyciąga uwagę użytkowników.

Do niedawna żelazny zestaw działań w SEO ograniczał się do optymalizacji kodu źródłowego strony, optymalizacji treści pod kątem wytycznych wyszukiwarek oraz budowy bazy linków zwrotnych. Jednak obecnie to już nie wystarczy, aby przebić się do czołówki rankingu. W roku 2021 konieczne jest także zadbanie o użytkowy walor strony. W maju wprowadzony zostanie nowy czynnik rankingowy Core Web Vitals, składający się z trzech wskaźników (LCP - Largest Contentful Paint, FID - First Input Delay, CLS - Cumulative Layout Shift). Na ich podstawie Google będzie oceniało UX strony internetowej. Każdy z nich będzie dotyczył innego aspektu strony: ładowania, interaktywności i stabilności wizualnej wraz z zakresami wartości (dobry, wymagający optymalizacji oraz słabej jakości). Inżynierowie z Mountain View w końcu zdali sobie sprawę, że satysfakcja użytkownika zależy nie tylko od jakości treści, ale jest wynikiem całości doświadczeń wynikających z kontaktu ze stroną. Im te emocje i przeżycia będą lepsze, tym większa sprzedaż.

Social Media

Social media pomimo wielu głosów krytyki, jakie skierowano wobec nich w ostatnim czasie (oskarżenia o cenzurę, kradzieże contentu czy nadmierną komercjalizację: natłok reklam, szum informacyjny itp.), wciąż cieszą się ogromną popularnością. Tylko w marcu bieżącego roku przeglądarkową wersję Facebooka odwiedziło ponad 21 mln polskich użytkowników, Instagrama ok. 10 mln, a Twittera 7,61 mln. Niedawno powstałe serwisy w tym zakresie także radzą sobie coraz lepiej, TikTok właśnie przekroczył 3 mln użytkowników. Wydaje się nawet, że pandemia wirusa Sars-CoV-2 ożywiła nieco ten sektor Internetu.

Social media dla wielu internautów są jedynym źródłem informacji o świecie i markach. Oni żyją mediami społecznościowymi i nie zaglądają (lub bardzo rzadko) w inne miejsca w sieci. To liczna grupa i cenna pod względem konsumpcyjnym, dlatego nie można jej ignorować. Social media dla sklepów internetowych to nie tylko kanał komunikacji marketingowej z klientami, ale także miejsce promocji swojej oferty. Facebook dysponuje jednymi z największych spośród innych serwisów tego typu możliwościami targetowania reklam. Dzięki temu można dotrzeć z komunikatem do precyzyjnie wybranej grupy odbiorców.

Content marketing

Portale ogólnoinformacyjne, czy nawet serwisy branżowe, w coraz mniejszym stopniu zaspokajają potrzeby informacyjne internautów (słabej jakości treści redakcyjne to tylko jeden z powodów), dlatego wielu z nich ciekawych treści szuka na stronach marek, blogów korporacyjnych czy nawet sklepów internetowych. Obecnie użytkownicy wręcz oczekują od komercyjnych podmiotów wartościowych treści, liczą, że firmy będą dzieliły się z nimi cennymi informacjami i różnego rodzaju ciekawostkami z branży. To oraz zmęczenie tradycyjnymi formatami reklamowymi sprawia, że content marketing to obecnie najskuteczniejsza technika marketingowa w zakresie pozyskiwania nowych klientów i generowania przychodów.

Celem content marketingu jest budowanie długotrwałych relacji z klientem, a nie tylko skłonienie go do jednorazowego zakupu. Korzyści z publikowania wartościowych treści:

  • Wzrost sprzedaży - z pomocą wartościowych treści można szybciej i skuteczniej zachęcić nowych klientów do zakupu, niż przy pomocy tradycyjnych formatów.
  • Większy ruch na stronie – o wiele łatwiej zwabić internautę na firmową witrynę przy pomocy ciekawych treści niż zwykłych reklam.
  • Rozpoznawalność marki – dzięki wartościowym treściom marka ma szansę stać się znana nie tylko wąskiej grupie ekspertów.
  • Pożądany wizerunek marki – wartościowe treści to najlepszy sposób na wykreowanie pożądanego wizerunku (np. specjalisty w branży).
  • Zaufanie do marki – firmy dzieląc się z klientami cenną wiedzą, zyskują ich zaufanie, a to ma bezpośredni wpływ na ich lojalność zakupową.
  • Dobra widoczność w wyszukiwarce (SEO) – wartościowe treści to najskuteczniejszy sposób na zaistnienie w czołówce rankingów wyszukiwania na frazy związane z asortymentem sklepu.

Podsumowanie

Cyfrowa rewolucja, na skutek pandemii wirusa Sars-CoV-2, znacznie przyśpieszyła. Efektem tego jest ogromna konkurencja na rynku handlu online. Nowo powstające sklepy internetowe muszą się mierzyć z markami, które w ostatnich latach zdążyły już sobie zapewnić solidną pozycję rynkową. Zanim jednak Internetowi przedsiębiorcy zaczną eksperymentować z nowymi formatami reklamowymi i poszukiwać rozwiązań obniżających koszty prowadzenia działalności (np. marketing automation) powinni zaistnieć w tych trzech najważniejszych, z punktu widzenia generowania nowych klientów, obszarach Internetu.

Artykuł przygotowany we współpracy z specjalistami eStrategie.pl

Artykuł partnera

Komentarze (0)

marketingbusiness.pl

innowacja@marketingbusiness.pl

Galeria