Przemyślany biznesplan to nie wszystko. Ważny jest również dobrze przygotowany pitch deck!

Dojrzewasz do decyzji o rozpoczęciu własnej działalności. Masz innowacyjny pomysł, znajdujesz niszę na rynku, świetnie znasz się na tym co robisz, przygotowujesz doskonały biznesplan i rozpoczynasz swój startup.

Wielu z nas, startując z własnym biznesem, nie od razu dostrzega konieczność pozyskania inwestorów. A nawet, jeżeli od początku planem jest skorzystanie z zewnętrznego finansowania, nie zawsze wiemy, jak właściwie podejść do zagadnienia pozyskiwania inwestora.

Podpowiadamy jakich elementów nie możesz pominąć podczas spotkania z potencjalnymi inwestorami.

Pitch deck to nie tylko przedstawienie pomysłu na biznes

Skuteczna prezentacja to nie tylko dane finansowe, obejmujące określenie planowanych przychodów i zysków. Skuteczna prezentacja obejmuje również potencjalne ryzyka i realne pomysły na ich rozwiązanie. Ważna jest umiejętność przedstawienia każdego aspektu w sposób rzeczowy i konkretny. Jednym z najlepiej ocenianych i prezentowanych, jako przykład pitch’ów, jest prezentacja znanego wszystkim Airbnb. Bilionowa dziś firma, zmieściła wszystkie najważniejsze informacje, w zaledwie 10 slajdach!

Przygotowując się do spotkania z potencjalnym inwestorem, musisz pamiętać, że znaczenie mają najmniejsze detale, jak choćby ton głosu, czy mowa ciała. Jednak z merytorycznego punktu widzenia, niezbędne przygotowanie musi obejmować pewien określony schemat.

Poprawnie przygotowana prezentacja dla inwestora

Prezentując swój pomysł na biznes, ogranicz się do konkretów. Twoja prezentacja powinna być zwięzła i nie przekraczać liczby 15 slajdów.

  1. Zacznij od podstaw: Podaj nazwę i misję swojej firmy
  2. Zaprezentuj problem: Naturalnym jest, że już od początku prezentacji chcesz pokazać swoje innowacyjne pomysły na wypełnienie rynkowej luki. Zanim jednak to zrobisz, udowodnij, że ta luka jest prawdziwa. Przedstaw skalę problemu, jaki identyfikujesz na rynku i który chcesz rozwiązać. Problem, potrzeba – inne słowa, jednak niosą za sobą to samo przesłanie – identyfikację tego, czego brakuje Twoim konsumentom, czyli potencjalnym klientom. Nie jest to jednak slajd dotyczący Twojej grupy docelowej, a jedynie badania potrzeb rynku. Skutecznym sposobem na zaprezentowanie złożonych danych, jest przygotowanie infografiki.
  3. Nakreśl swój pomysł: Po zidentyfikowaniu problemu, zaproponuj swój sposób jego rozwiązania. Nie zagłębiaj się w dokładne szczegóły, ale nakreśl pomysł, za pomocą którego chcesz zaspokoić wcześniej przedstawioną potrzebę.
  4. Zaprezentuj produkt lub usługę: W tym miejscu możesz opowiedzieć inwestorowi nieco więcej o własnym produkcie bądź usłudze. Nie przesadzaj jednak z ilością informacji i spróbuj ograniczyć się do jednego slajdu. Wyciągnij to, co najważniejsze. Skup się przede wszystkim na zaletach.
  5. Pokaż, że znasz swoich odbiorców: W tym slajdzie skup się na faktach i twardych danych. Pokaż liczby określające Twoich potencjalnych odbiorców, a na podstawie zebranych informacji, przygotuj statystyki, prognozy i potencjał Twojego biznesu.
  6. Przedstaw swój model biznesowy: Mimo, że nadal musisz ograniczyć liczbę przekazywanych informacji, to ten czas pozwoli Ci na pokazanie pomysłu na biznes. Zaprezentuj potencjalnym inwestorom w jaki sposób chcesz zarabiać. Posługiwanie się infografiką, również w tym przypadku może być strzałem w dziesiątkę.
  7. Pokaż, że masz pomysł na dotarcie: Strategia marketingowa i pomysł na pozyskanie klientów jest jednym z elementów kluczowych nie tylko dla startup’ów, ale dla każdego biznesu. Poprzyj swoje pomysły zebranymi z rynku danymi.
  8. Nie pomijaj konkurencji: Znajomość swoich potencjalnych konkurentów nie pozostaje bez znaczenia. Wręcz ma znaczenie bardzo duże. Nie próbuj zatajać istotnych informacji nawet, jeżeli wydają Ci się być pozornie niekorzystne. Inwestorzy mają doświadczenie w prowadzeniu biznesu i często wiedzę o różnorodnych branżach. Nie chcesz przecież stracić wiarygodności. W tym slajdzie możesz także zaprezentować wartości dodane, którymi Twój produkt wyróżni się na tle konkurencyjnych.
  9. Kamienie milowe: W tym slajdzie powiedz potencjalnym inwestorom w którym miejscu aktualnie znajduje się Twój biznes oraz jakie są jego dalsze etapy rozwoju. Plan powinien zostać przygotowany na taki okres, na jaki przewidujesz, że wystarczą pozyskane od inwestorów fundusze.
  10. Pokaż potrzeby i możliwości finansowe: W tym slajdzie zaprezentuj potencjalnemu inwestorowi poniesione dotychczas wydatki, koszt planowanych inwestycji oraz aktualne przychody i rentowność. Następnie przedstaw kwotę dofinansowania, o jaką wnioskujesz.
  11. Przedstaw swój zespół: Zaprezentuj swoją osobę, wspólników i zespół, wraz z którym tworzycie przedsięwzięcie. Warto pokazać swoje dotychczasowe sukcesy i osiągnięcia.
  12. Zakończ pitch deck: W ostatnim slajdzie ponownie pokaż nazwę i logo firmy oraz dane kontaktowe. Całość podsumuj w kilku słowach.

Nie zapominaj, że każdy biznes jest inny. Dlatego też, uniwersalny sposób na sukces pitch decku nie istnieje. Dobra prezentacja powinna zostać przygotowana w taki sposób, aby trafiała w oczekiwania inwestorów. Ponieważ masz do dyspozycji jedynie kilkanaście minut, to warto wykorzystać je jak najefektywniej. Jeżeli nie masz wiedzy czy doświadczenia w przygotowywaniu skutecznych prezentacji, skorzystaj z pomocy specjalistów w tej dziedzinie. Jedną z firm, które kompleksowo wspierają startupy w całym procesie rozpoczynania przedsięwzięcia, jest Da Vinci Studio.

 

Materiał zewnętrzny

marketingbusiness.pl

Portal należy do firmy:

Fusion Marketing Sp. z o.o.
os. Centrum A 4 /U3
31-923 Kraków

Zapytania dotyczące reklamy w portalu prosimy kierować za pośrednictwem naszej agencji reklamowej: 

agencja logo

Galeria