Mądre nagradzanie – jak przyznawać nagrody, by były skuteczne?

Niezależnie od tego, na jakiego rodzaju nagrody decyduje się pracodawca, ich zastosowanie nie może być przypadkowe. Należy zastanowić się wcześniej, z jakiego powodu mają być wręczane: czy w związku z konkretnymi sukcesami, zaangażowaniem czy wyróżnieniem się na tle pozostałych pracowników? Jest to istotne, bo nagroda przyjemna dla osoby, która ją otrzyma, musi być przyznana sprawiedliwie. Inaczej negatywnie wpłynie na całą grupę.

Jeśli pracodawca chce zmotywować pracowników do lepszej pracy i wprowadzić w firmie nagrody, musi zastanowić, jak ten proces ma przebiegać. W przeciwnym razie skutek może być odwrotny. Jeśli wszyscy będą dostawać to samo i w tym samym czasie, to czy można mówić o nagrodzie? Kwestii, które należy przemyśleć jest znacznie więcej.

Dla kogo nagroda?

Żeby nagroda była skuteczna, musi być zasłużona. Pracownik ma mieć świadomość tego, że na nią zapracował. Jeśli cały dział dostanie taką samą nagrodę, a grupa wie, że były osoby, które dały z siebie dużo więcej niż pozostałe lub takie, które zrobiły mniej, to nie będzie to mądre nagradzanie. Pracownicy dostaną sygnał, że nie warto się starać, bo wszyscy i tak są traktowani tak samo.

Warto pamiętać, żeby nagrody się zmieniały i nie były dodatkiem do pensji. Jeśli szef przesadzi z liczbą benefitów, będą one traktowane przez pracowników jako coś naturalnego, obowiązkowego. Wtedy, nie będą doceniane, a ich wartość pozostanie niezauważona. Może się zdarzyć tak, że jednorazowe nieprzyznanie nagrody wywoła duży sprzeciwi spowoduje obniżenie motywacji w zespole.

Czy nagrody muszą być drogie?

Podejście do nagród może być różne. Niektórzy przedsiębiorcy mogą je traktować jako element wzmacniający motywację oraz  inwestycję. Dla innych stanowi dodatkowy koszt. Tymczasem mądre podejście do nagradzania jest skuteczne i nie musi być drogie. Zacząć można od pochwał – to też jest nagroda! Do tego można zaproponować wcześniejsze wyjście do domu, bądź dodatkowe ubezpieczenie.

Nagrody dopasowane do potrzeb

Aby nagradzanie stanowiło jedną z najbardziej efektywnych metod motywacji, należy zweryfikować, co będzie dla danego pracownika nagrodą. Nie każdy będzie zainteresowany takimi samymi benefitami. Dla niektórych atrakcyjne będzie dokształcanie się, dla innych wyjazdy integracyjne, a dla kolejnych możliwość skorzystania ze zniżek w różnych instytucjach. Przyznając komuś nagrodę, pracodawca powinien wiedzieć, czy będzie ona satysfakcjonująca czy raczej zostanie potraktowana jako dodatkowy obowiązek.

Im lepiej odczytane będą potrzeby, tym pracownik będzie miał większą świadomość, że jest ważną osobą w firmie, a szef podchodzi do pracowników indywidualnie. Można też wziąć pod uwagę nagradzanie za pośrednictwem platformy internetowej, np. nais.pl. Działa ona tak, że pracodawca przyznaje wybranym lub wszystkim środki na wykorzystanie w różnych miejscach. To o tyle ciekawe rozwiązanie, że pracownik sam może sobie wybrać swoją nagrodę. I opłacić ją z pieniędzy przyznanych przez szefa.

marketingbusiness.pl

innowacja@marketingbusiness.pl

Galeria